Jump to content

.45 ACP


Venture91

Recommended Posts

Hvor lite krutt kan jeg bruke i min Para. .45

Har tidigere brukt 6,79 grains 330 bak ei 230 kule. Det var kraftig ladning.

Har nå prøvd noen skudd med 4,63 grains 320 bak samme kule. Smeller like høyt, men mindre rekyl.

Har ladet, men ikke prøvd noen skudd med 4,28 grain 320.

Kravet er at treffpunktet må være så uforandret som mulig på gitte avstander

Noen som har noen svar.

Link to comment
Share on other sites

Vil du ha minst mulig treffpunktsavvik så må du ha en kule som flyr bra (høy BC) og stor fart. Treffpunktet vil avvike pga siktemidlene også. Jo høyere avstand mellom siktene og løpet, jo høyere er vinkelen opp kula må ha for å treffe på 25 meter.

 

Når det kommer til funksjonering i våpenet ditt kan du sette inn en lettere rekylfjær for å tillate bruk av mindre kraftige patroner. Tar du det et skritt lengre kan du fjerne vekt fra sleiden også.

 

Men: .45 acp er neppe den patronen som er best egnet til lette kuler og "flattskytende" egenskaper.

Selv synes jeg noe av morroa med .45 acp er nettop litt potente ladninger. Selv bruker jeg 230 grain bly med 4.8 N320. Akuratt passe, og veldig presist.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter diverse kombinasjoner av kruttyper(n-310, n-320, n-330, n-340, 3n37, n-350) og kulevekter(155 til 250grs) i 45 acp har jeg konkludert med at man for norske konkurranseforhold egentlig bare trenger to ladninger:

 

IPSC major: 230grs rundnese over ca 5grs n-320.

 

Militærfelt: 200grs SWC over ca 4grs n-310.

 

Man finner det egentlig ut ved å lese kapittelet om 45acp i ladeboken, men jeg måtte bruke mange år og mye tid på å finne det ut selv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...