Jump to content

registrering som pistol/rifle, en sak for Nojs ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Hei, er det noen som vet om Njos kan påvirke POD slik at det går an å få registrert thompson center encore/G2/contender enkeltskuddsvåpen som pistol/rifle ?

 

Selvfølgelig da med grunnlaget i orden.

 

Kanskje det går an å få laget til en egen setning i våpenloven som lyder noe ala dette:

 

Systemvåpen som Thompson Center Encore, der pipe og kaliber samt grep og stokk kan byttes på en lettvinn måte kan registreres som pistol og rifle vis våpenets eier kan dokumentere behov for det.

 

Det skal da registreres pipe med pålydende serienummer, lengde og kaliber til storvilt.

Det samme med piper med pistollengde, maksimum 14 tommers lengde.

--------------

 

Eventuelt skulle det kanskje gå an å ha registrert låskassen, riflepipene og pistolpipene med dertil pålydende serienummer og betegnelse.

 

Det blir i mine øyne litt "smør på flesk" å ha ei låskasse med riflepipe registrert som rifle og en pistol med helt identisk låskasse ( sett bort i fra serienummer,løpslengde og grep ).

 

Man greier seg jo i praksis med EN låskasse, riflestokk, riflepiper/haglepiper, pistolgrep og pistolpiper!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg ser ikke helt problemet.

Jeg snakket med politiet her jeg bor å fikk contenderen jeg skaffet meg registrert som låskasse med 4 tilhørende løp registrert hver for seg.

Løpene er forøvrig ikke merket med serienummer så det står bare kaliber å løpslengde i opplysningene.

 

Dette bør ikke være noe problem så lenge at kravene til både rifle og pistol er oppfylt.

 

Har du snakket med politiet anngående dette. Er ikke alle som vet hvordan disse våpnene er oppbygd.

Link to comment
Share on other sites

Kimo: jeg personlig har ikke noe behov for ei rifle for tiden..

 

Det virker på meg som om Onkel blå klør seg fælt i hodet over denne pistolen, da den jo er designet for å enkelt å kunne endres fra rifle til pistol og vise versa.

 

Det absolutt beste i forhold til søknad er å søke på rifle, enkeltskudd til jakt, og pistol, enkeltskudd til øvelse/konkurranse.Men da blir man jo som nevnt sittende med 2 låskasser.

Ideelt sett burde man jo kunne få registrert en slik en som "pistol/rifle", men dette nekter nok POD å gå med på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke contenderen som rifle ennå men jeg var føre var for jeg regner med at det dukker opp ett løp med tiden.

Ja men dette med pistol/rifle unngår du hvis det står låskasse som på våpenkortet mitt. :twisted:

Da er det oppsettet av våpenet med valg av skjefte å løp som bestemmer om det er ei rifle eller pistol til en hver tid.

Du søker om kjøpetillatelse på låskasse til jakt/trening/konkurranse.

Å i tillegg søker du på løp i ønsket kaliber feks. 30-30 win 20 " lengde til jakt og 30-30 win 14" lengde til trening/konkurranse MS. 8)

Dette bør ikke være noe problem. Jeg vet at det er flere som har det registrert på samme måte som meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det blir i mine øyne litt "smør på flesk" å ha ei låskasse med riflepipe registrert som rifle og en pistol med helt identisk låskasse ( sett bort i fra serienummer,løpslengde og grep ).

 

Man greier seg jo i praksis med EN låskasse, riflestokk, riflepiper/haglepiper, pistolgrep og pistolpiper!

 

Greit nok at TC contender kan byttes løp på forholdsvis raskt og enkelt, men hvis man er en aktiv skytter innen f.eks. metallsilhuett og skal skyte med flere forskjellige løp i samme konkurranse, så ser i allefall jeg et stort behov for flere rammer til TC.

Jeg vil helst ha en ramme til hvert av løpene jeg skal bruke, slik at jeg unngår å skru av og på forskjefte og bytte løp.

Det gir fare for treffpunktendring, og det gir ekstra stress i løpet av konkurransen å skulle bytte løp.

Når man i tillegg risikerer å måtte bytte løp på nytt før omskyting så blir det mye løpsbytte for de tre øvelsene jeg kommer til å skyte med TC contender.

 

I politidistriktet jeg tilhører klør de seg ikke i hodet pga. TC contender, de kjenner til våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...