Jump to content

Gammelt ladeutstyr for hagle?


Hisbotten

Recommended Posts

Under opprydding i et gammelt hus fann eg ein trekasse med mykje rart oppi.

Gamle svartkrutt haglepatroner som var rimelig svette i pappen,tjærelunte,fenghetter,gammel 6,5 ammo fra 1937-1944,ein kaffipose med krutt av ukjent opprinnelse,tennhetter for hagle,ladeklips,gamle ammoesker i papp, og det som for meg ser ut som gammalt ladeutstyr for haglepatroner.

Prøvde ei 12/70 tomhylse og denne passa fint nedi.

 

Nokon som veit om dette er ei gammal "ladepresse" for hagle og noko meir om bruken av slikt utstyr?

 

71r9n4.jpg

 

t80t90.jpg

 

2afam3q.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei!

Kjøpte for litt siden en Lee Loader for 12 kaliber. - Og ja, dette ser helt klart ut som ladeutstyr for haglepatroner. :D

Lee loader ser ut som det du har her (bare uten utdreiningene og "handklubben" på krymperen, og at min er i stål).

 

Du sier at du testet en 12/70 i "hylsen". Når du dytter tommhylsen til bunns i tre-hylsen, pre-krympes hylsen da?, alltså klemmes toppen av hysen sammen?

Hvis den gjør det dytter du bolten nedi tre-hylsen og gir den noen slag med en hammer, så har du en pen brett. :D

 

Ut i fra Lee loader`n jeg har så kunne denne fint vært konstruert i tre, ved alle stadier... - Kan det være en hjemmelagd versjon du har? Eller en riktig gammel versjon produsert i mellomskiktet, mellom pappir hylser og plast hylser...?

- Ikke vet jeg, men jeg ser for meg at dingsten fint fungerer til haglelading. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...