Jump to content

BSA Sweet 22 - noen som vet?


ko-stens

Recommended Posts

Funderer på å kjøpe en slik kikkert til salongen, mye pga pris og justerbart objektiv. Ser også at den har kulebanekompensator for ulike kulevekter.

 

Fungerer kompensatoren tilfredsstillende?

 

Hvordan blir det når jeg bare skyter subammo? Bruker lyddemper og subammo og kommer aldri til å skyte med noe annet heller. Antar at det er ganske stor forskjell i kulebane mellom overlyds- og subammo.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke den modellen du beskriver her, men jeg har en BSA 22special i 4x32 fast forstørrelse med duplexretikkel.

Den er jo på sett og vis brukbar, men bare såvidt. Angrer egentlig på kjøpet, den gir ikke brukerverdi for de få hundrelappene den kostet.

 

BSA produserer ihvertfall de billilge kikkertene sine i kina, og den jeg har er skikkelig rallemikk. Den holder treffpunkt greit nok, men er skikkelig ullen og utflytende utenfor sentrum av okkularet. Dassrullfølelsen er hjertlig tilstede.

 

BSA står for Birmingham Small Arms, og var i sin tid et respektabelt merke med anstendig kvalitet. Men det begynner å bli lenge siden Victoriatiden...

Byttet ut BilligSkrotfraAsia kikkertenved første anledning, og bruker nå en Zeiss Diavari Z 1,1-4 x 24

 

Krum kulebane på 22sub stemmer godt. Skyter mye sub selv, og har merket kikkerten med klikktabell pr 10m fra 40m til 80m.

Bruker også avstandsmåler og da går dette helt fint.

Jeg fant kuletabell på norma.no, og den stemmer godt nok til fuglejakt på nevnte hold. Jakter på sjøen, så det er ikke aktuelt å strekke salongholda lenger i jaktsammenheng for meg pga vindavdrift. Det er derfor Gud ga oss .222 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en BSA kikkert med justerbar forstørrelse på min revolver, til nå har den da overlevd 150 skudd.

Det eneste som irriterer meg en smule med den, er at jo høyere en skrur forsterkningen, jo mindre blir "øyet" i kikkerten, dvs at en må være mer nøye med å ha øyet i riktig posisjon for å få sett igjennom kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

det står endel fra før av på forumet om denne kikkerten hvis du søker på det :wink:

 

Fant ikke om spørsmålet mitt.

 

 

 

 

 

Tror jeg hopper bukk over denne lell... Blir kanskje litt vel billig optikk. Tror jammen jeg skal slenge på en Zeiss Conquest 3-9x40 i stedet. Har den på en Sako .308 i skapet, men planlegger så smått erketysk kvalitetsoptikk med sånn ca 2,5-10x56/3-12x56 på den. Når en er så dum at en begynner å klå på en Zeiss Victory... :roll: Det blir sparing.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...