Jump to content

hva kan jaktes på med salongrifle i Sverige


Nova

Recommended Posts

Dette er samme spm på svensk:

 

Jaga med klass 4

Jag tänker köpa en kaliber .22 hos en vapenhandlare. Han säger att det är ett klass 4 vapen. Främst har jag tänkt använda den för träningsskytte men även kanske för jakt. Min fråga är vad för typ av vilt man får skjuta med ett klass 4-vapen?

 

Kaliber .22 long (5,6x15R) är en av de vanligaste kalibrarna i klass 4. Jag gissar att det är en sådan du tänker köpa. Om man ska vara nogräknad så är det inte vapnet som klassificerat utan själva patronen. Om kulans anslagsenergi vid pipans mynning är mist 150 joule så uppfyller patronen klass 4 krav. Det är inte i lagstiftningen angivet något krav på minsta kulvikt.

 

Följande arter är tillåtna att skjuta med patroner i klass 4 (i den mån det råder jakttid på dem eller det är fråga om skyddsjakt): vildkanin, iller, frett, mård, mink, hermelin, vessla, ekorre, lämlar, råttor, mullvad, sorkar (även bisam), möss, havstrut, gråtrut, silltrut, fiskmås, sothöna, knipa, vigg, ripa, järpe, ringduva, fasan, rapphöna, stadsduva, turkduva, korp, kråka, råka, skata, kaja, nötskrika, björktrast, koltrast, stare, gråsparv och pilfink.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...