Jump to content

Sekk til førstegangsjeger


eirik79

Recommended Posts

Hei

Jeg er i år førstegangsjeger, og skal jakte hjort på vestlandet.

Det blir ingen lange turer, og heller ikke behov for sekk til bæring av kjøtt.

Det blir mest posteringsjakt, og muligens litt smyging.

Trenger bare plass til det mest nødvendige.

 

Valget mitt står mellom 2 sekker.

Noen som har tips til hva jeg bør velge?

 

Sekkene:

Bergans Hein Loden:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=22000&prodid=221

 

Camelbak Commander Realtree:

http://www.xxl.no/ryggsekk-bag/sekker/jaktsekker/commander-realtree-09-1055097

 

Ser at en erfaren mann som Kristoffer Clausen anbefaler Berganssekken, og jeg føler jo at den anbefalingen veier litt :)

Men hva med Camelbaken? Den har jo et praktisk drikkesystem, og er jo litt rimerligere.

 

Hva ville dere valgt?

 

På forhånd takk

 

 

Mvh

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Hei Eirik,

 

Som hjortejeger må jeg nok si at sekkene til Eberlestock kommer høyt på lista mi. Avhenger av hvor mye du vanligvis har med deg for hvilken modell du skal velge. Aberet med disse er prisen som er ganske stiv. Skikkelig kvalitet koster dessverre endel ekstra kroner.

 

En annen rimelig og god sekk er Hillman Megapak som også kan frakte børsa i sekken og har mange smarte løsninger for deling og annet bruk. Det positive med denne er prisen som er meget hyggelig.

 

Friluftsmagasinets Dovrefjell har også mange rimelige sekker. Selv har jeg et par stykker. Lydsvake og fine med bra bæresuystem og smarte detaljer. dessverre iririterer jeg meg grundig over at det er såpass mye lyd i dem. Men du får mye sekk for pengene.

 

Kristoffer er uten tvil en meget kompetent herremann i felten, kanskje enda mer nå etter 365 dager ute alene, men du må huske på at han har en ganske god avtale med Bergans.

 

Om du bare skal ha en enkel liten pøs er det mange som lager gode Vadmel og loden sekker som egner seg meget godt til en ekstra gener, ett par sokker og matpakke.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har den Bergans-sekken som er avbildet til høyre for den sekken du viser til. Den vil jeg anbefale. Vurderte Bergans Heine jeg også, men valgte den bort p.g.a. glidelåsen til hovedrommet. Sjelden at glidelåser er 100% vanntette (ivertfall etter en tids bruk) pluss at det er større sjangse for at det blir noe krøll med glidelåsen sammenlignet med det tradisjonelle lokket med remer og klipser. I tillegg så er det et stort pluss for deg som tenker på å smygjakte hjort at sekken er lydløs, og da er Bergans lodensekker et godt valg.

 

Lykke til med valget ditt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med stolsekk? De er jo kjekke. Kjøpte selv en rimelig stolsekk på ei messe for fem år siden, i lydløst stoff. Den har vært med på "alt" i skog og mark, både til jakt og fiske. Nå begynner den å bli slitt i noen sømmer, men den skal få lov å holde i høst og. Har aldri angret et sekund på at jeg valgte stolsekk, nettopp på grunn av at man sitter greit og tørt og slipper å dra med sitteunderlag eller lete etter tørre steder på tuer, stubber og steiner når man skal ta en pust i bakken eller postere litt.

 

Feks denne? http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=51667

 

Har for øvrig kjøpt meg en riflesekk fra ABC fritid (Jahti Jakt) for toppjaktturer til vinteren, og lurer i grunn på hvordan jeg skal sitte når snøen kommer... Kommer til å savne stolen!

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange opplysende svar og tips.

Eg endte opp med å kjøpe ein Camelbak. Ikkje heilt lik den på XXL, men tilnærma.

Den eg kjøpte har lomme med patronholder på magebeltet, og fine løsninger til mitt bruk.

Samt at den har 3 liters vanntank og satt fint på ryggen.

 

Takk for hjelpen og god jakt! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...