Jump to content

Kaliber valg???


Peder85

Recommended Posts

Heisann folkens!!

 

Jeg er temmelig ny her, og har et spørsmål.

 

Jeg har tenkt og kjøpe meg en rifle, men jeg er litt usikker på hvilket kaliber jeg skal velge.

Den vil nok bli mest brukt på bever, rådyr og elg.

 

Hva kan dere anbefale?

 

Pris på rifle og ammunisjon bør være overkommelig. Er ikke interesert i å betale skjorta for en rifle, og det bør ikke være så dyrt med trenings skudd heller, siden den vil bli brukt en del på bane.

Link to comment
Share on other sites

Du må minst ha 6,5x55 for å oppnå krav til anslagsenergi på storvilt. Dette kaliberet er behagelig å skyte med, samt at du skyter billigere enn med de fleste andre kalibre om du ikke lader selv. De to andre store er .308 Win og .30-06. Disse er også rimelige å skyte med, og det er kolossalt utvalg i ammunisjon. Alle våpensjapper har patroner til disse kalibrene.

 

Mange mener at 6,5x55 er marginalt på elg, uten at jeg skal sette i gang følelsesladde diskusjoner, så .308 eller .30-06 er jo bra alternativer. Litt mer smell og rekyl, men litt mer stoppeffekt og.

 

I en annen tråd her er det en som lurer på Marlin. Billig:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=20943555

 

Be butikken bytte ut optikken med en rimelig Leupold, Nikon eller lignende, og du har full pakke og mer til for rundt ti tusen, og alt er nytt. Kikkertsiktet i pakka holder sikkert en stund det, men har vel ikke hatt verdens beste rykte?

 

Er Marlin uaktuelt, kan du jo se på Weatherby Vanguard hos XXL. Billig og helt kurant det og etter hva jeg har hørt.

 

Pakke: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/rifler/vanguard-synthetic-308-win-pakke-9006072 Bytt ut kikkerten her og, med feks Nikon Monarch 3-12x42 i samme butikk.

 

Ellers får du jo Tikka, Sako, Remington 700 osv brukt og da, og du kan komme under ti lapper med grei optikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har kjøpt meg 6,5 nå og er kjempe fornøyd til bane skyting. skal også brukes til rådyr og elg i år. er vel det mest allsidige kaliberet. så kan du kjøpe grovere ting etterhvert. jeg har kjøpt våpen med mulighet for enkelt løpsbytte. da det kan bli aktuelt med litt tyngre skyts til elgen :mrgreen: men da koster de litt mer første gangen :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...