Jump to content

DFS kuler til 6,5x55


raloe

Recommended Posts

Skal bestille kuler uten Moly Coat, til lading av treningsammo for jaktrifle. Usikker på hva som er fornuftig å velge, fra 6,5g til 9,1g. Billigste er selvsagt 6,5g. Vet den er god til banerifle, men er den et godt valg til jaktrifle? Å få kuler med tilnærmet lik vekt med jaktammo er ikke et mål. Håper noen har gått vegen før og kan gi meg råd.

Om noen synes det var vel sent å begynne, så slapp av, det er for neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel smak og behag. Jeg bruker utelukkende 100 grain Norma HPBT, pga pris og liten rekyl. Behagelig å skyte med og god presisjon. Ikke den beste kula i forhold til BC, men helt ok.

 

Ellers er jo 123 og 139 grain Lapua Scenar mye brukt. Svært gode kuler det....

 

Sånn generelt er det jo greit å holde ting mest mulig likt. Virker "DFS" ammoen i jaktrifla, er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. Logistikkmessig er det svært behagelig å lade minst mulig ulike patroner.

Link to comment
Share on other sites

Takker for den Wadcutter. Hadde faktisk gått forbi denne som et sterkt alternativ.

Hva Sierra angår er jeg sterkt i tvil om 6,5g. Uten å vere sikker frykter jeg at akkurat denne er en varmint kule, derfor min skepsis. Håper derfor noen kan avklare ev. anbefale alternativ Sierra kule.

Link to comment
Share on other sites

Har siden spørsmålet ble stilt vore og prøveskutt noen lånte 120 gr Sierra MK HPBT. Den gjekk svingodt med n-150 og så desidert brukbar. Har lest på Sierra sin hjemmeside. Der er ikke 100 gr Match King. Den starter på 107 gr. Men DFS kan levere 100 gr Mk. Kan det være slik at 100 gr Match King HPBT er kuler spesielt forbeholdt DFS, til hjemmeladende, og til ammunisjonsproduksjon hos Norma og RA

Norma kulen jeg lenger oppe ble tipset om er etter hva jeg kan se av Norma sin hjemmeside den samme de bruker i sin jaktmatch, altså en HP. Den sies av langt de fleste som har forsøkt den, å være god.

Norma Rekrutt ammunisjon bruker 100 gr Sierra Match King kulen i HPBT.

Den samme kulen finner en i RA 6,5 SKAN Rekrutt Sierra

Har søkt mye i forumet og ser at Sierra 100 gr Match King omtales som en god kule.

Men da må den være kjøpt fra DFS. Hjemmelading har den heller ikke.

Jeg våger etter hva jeg har funnet ut, å tro, at 100 gr Sierra Match King er en HPBT og ikke en varmint kule fordi om den har samme vekt som den.

Både den anbefalte Norma kulen og kuler fra DFS er til priser som gir en hjemmelader rimelig treningsammunisjon. Men nå gjenstår bare en ting. Hva velger en?

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg er relativt fersk som skytter og absolutt ikke på konkurransenivå kan jeg iaf si at jeg forrige uke skjøt en pakke Jaktmatch med 100gr/6,5g HP-kule i et S&L jaktløp (15mm munning). Den gikk forsåvitt greit; men jeg ble ikke overdrevent imponert. Fikk faktisk minst samme presisjon med Fusion da jeg skjøt inn og testet før storviltprøven denne uken. Jeg skjøt også en del bedre med en pakke gammel (lot fra 87) RANO Super med 9,3g kule jeg fikk.

 

Ettersom jeg ikke lader selv og Jaktmatch er dyrt har jeg nå kjøpt en haug med Lapua 123gr/8g (skytterlagsammo) som går veldig bra i min rifle. Ikke noe rart det forsåvitt; dette er vel en meget anerkjent patron! Tenkte teste noen pakker 139gr/9g også etterhvert; men på de avstander jeg trener p.t. er det vel ikke det store poeng. Jeg merker ikke heller noen forskjell i rekyl på denne og Jaktmatch (tipper at forskjellen forsvinner i demper og middels teknikk..)

 

Mao. når jeg engang får somlet meg til å begynne med lading tror jeg Scenar 123gr kommer høyt på listen. Hvordan det er med pris/tilgjengelighet på disse vet jeg lite om; men 6,25kr smellen for ferdigladet er ikke så voldsomt ille synes jeg. Da sitter man jo igjen med fine hylser til egen lading eller salg.

Link to comment
Share on other sites

raloe: Jeg lader min jaktmauser med 24" pipe med følgende ladinger:

Norma Golden Target 130 gr. 44 grain Rhino 17/Norma URP, 870ms til trening.

Nosler Accubond 140 gr. 44 grain Rhino 17/Norma URP, 873ms til jakt.

Samme treffpunkt 100m, og så trenger du ikke bekymre deg for godkjent anslagsenergi på jaktkula.

Har testet begge i benk i dag.

Begge ladinger samler under 15mm.

Link to comment
Share on other sites

107 Sierra og 108 Scenar er god knall. I sær i lette jaktrifler er de behagelig kontra tradisjonelle 9 grams.

Scenaren gir gjerne en smule mer hastighet.

120 Sierra gir uslåelig 100meters presisjon i min 6,5-06 (med N-160)

Mange er veldig glad i den gyldne middelvei: 123 Sierra og Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...