Jump to content

Sene Rypeegg


EilertseN

Recommended Posts

Har vært en del i marken den siste tiden.. som sikkert noen vet har vi hatt en KALD sommer her i nord. På mine fjellturer har jeg selfølgelig speidet etter fugl..

 

Var idag å gikk på et reir, høna ruga på egga å letta.. steggen satt ved sider og fløy med.. telte åtte egg i reiret å småjogget videre får å la fuglen få ro.. Men hva skjer ? egg 28 juli.

 

NB: For under en uke siden var jeg på en helt annen plass ca. 50 unna.. gikk på et nytt reir med 9 egg..

 

Vet jo at kyllingene som regel er flyvedyktig etter et par uker.. men de blir da veldig små til jaktstart.. trudde først eggene kunne være tom.. men siden jeg har sett flere reir med egg den siste ble jeg usikker.. Noen flere som har vært borti dette ?

Link to comment
Share on other sites

Var i fjellet sist helg her (indre helgeland) og "fant" (gikk på kullene på vei opp til en tind 1447 moh) tre kull med ryper, kyllingene fløy som bare juling, dvs de fløy 1 m over bakken og helst nedover he he.. men kullene så helt ok ut. 14 dager før dette gikk jeg på en annen fjelltopp og da var de bare langs bakken...så det blir det blir...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...