Jump to content

Rekruttering til jaktskyting, hva skal vi gjøre?


h.ulberg

Recommended Posts

Hadde mitt lokale NJFF lag hatt kurs / introduskjon til de forskejllige jaktskytings formene hadde jeg nok drevet med dette også.

Det nytter ike å sitte på hylla og si at det er dårlig med rekrutereing og så samtidig si at informasjoin nei det må man finne selv.... (satt på spissen)

Link to comment
Share on other sites

det er som arrowmaker sier viktig med ildskjeler rundt om for at det skal bli resultater og innsats, her kunne jammen njff og jakt og fiske gjøre noe mer honør på di som står på. en anna ting er det at fra fylkeskontoret så burde kontakten pleies godt,her burde siden oppdateres ofte i forkant av stevner for at di fleste husker dette. og mange arrangører må "kvalitetsikre" stevnene slik at det blir topp for di som kommer,det skal være morro og gi en følese av at dette er seriøst.det med kansje og lage et kurs for jaktskyting kunne være en god ide,ikke minst så er det mange rundt om som kansje lurer på og arrangere stevner men at det stopper seg på informasjon og hjelp. vi arrangerte for første gang på bøverlund nå i vår,var nok noen sommerfugler i magen men med mange gode funksjonerer og en god leder så gikk dette veldig bra.og vi kommer nok til og melde inn stevne på stevnelista for neste sesong.ikke minst så skaper det et bedre miljø på banen og intressen øker for og gjøre mer en storvilt prøva

Link to comment
Share on other sites

Men hva er egentlig formålet for jaktskyting? Skal dette være en sport eller skal det være en måte for å få jegerene til å bli bedre til å skyte?

For når man tenker på hvor mange jegere det er så er vel ikke deltagerprosenten så veldig stor. Jeg har skutt jaktfelt i noen år og en ting jeg har lagt merke til er at løypene blir vanskeligere for hvert år. Dette er absulutt ikke en måte å få jegere til å bli med å skyte. Det er ikke så morro å være en seriøs jeger og feks få 70 poeng. En annen ting jeg er lei av er all den ventetiden, først må man kanskje stå en time eller 2 i kø for å få meldt seg på, så må man vente enda noen timer for å få skutt. Det er ikke alle som har tid til å sette av en hel dag for å få skutt 30 skudd.

Jeg vet også at det er dårlig mottagelse av ferske skyttere som kommer på banen for å trene. Virker nesten som at de i gutteklubben grei ikke vil ha noe rekruttering, pga mere ventetid for dem på trening.

Link to comment
Share on other sites

Jaktskyting er en sport, på lik linje med DFS...men har ikke i nærheten den samme presentasjonen i vårt eget magasin eller media. Du snakker om at du ikke vil vente og at løypene er for vanskelige...ikke alle er laget for å konkurrere, det er en ærlig sak, men vil du bli god i f.eks jaktfelt må du trene slik som man må for å hevde seg i DFS. Jeg er selv A skytter i både jaktfelt og elgbane, men de gangene jeg "slenger" meg med på et DFS stevne regner jeg jo ikke med å nå opp...det sier seg selv. Til det skyter jeg alt for lite med diopteret. Etter min mening må man ikke på død og liv legge tilrette legge alt som "jakt trening"...skal man rekruttere ungdom til jaktskyting i dag må det gjøres to ting: 1: Stevnene må ha en proff gjennomføring med forhåndsomtale og resultater i media i etterkant..de må føle at de deltar på noe skikkelig 2: Ammunisjon må subsidieres og lokal lag må legge til rette for skikkelige treningsforhold....og jeg sier det igjen, NJFF har vedtatt og satse på jaktskyting som sport. Det er jo tross alt rekruttene i dag som skal drifte skytterbanene i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det vel ikke Jaktfelt denne tråden handler om?

Hva er det da?

 

Her holder jeg med deg Hassel i dine tidligere kommentarer om informasjon etc. Som fersk jeger/skytter har jeg veldig lyst å skyte mere og mer utfordrende, men selv etter å ha lest denne tråden, NJFF.no, siden til lokale skytterlaget, googlet en del og hørt folk snakke på banen er jeg fortsatt ikke klar over hva jaktskyting med rifle er dersom det ikke er jaktfelt.

 

Elgbane? Noe helt annet? Finnes det en grei innføring i hva "jaktskyting" er noe sted? Eller er det helt enkelt en sekkepost som indeholder al skyting med rifle innen NJFF?

Link to comment
Share on other sites

Men denne tråden reflekterer veldig godt hvordan det er rundt omkring. Fokus på løpende elg og jaktfelt.

 

Har sett hagleøvelsene nevnt ett par små ganger, men (som vanlig) er det rifleøvelsene og denne hersens elgen som er fokus. Hva med Sportingstevner? Figursti? Vanlig jegertrap? :)

Link to comment
Share on other sites

Finnes det en grei innføring i hva "jaktskyting" er noe sted? Eller er det helt enkelt en sekkepost som indeholder al skyting med rifle innen NJFF?

"Jaktskyting" er en felles betegnelse for alle de skytedisipliner som arrangeres av NJFF, både hagle, rifle og kombinert. :!:

 

Går man f.eks. inn på http://www.njff.no så vil man i menyen til venstre finne "jaktskyting". Der ledes du videre til undermenyer som bla. omhandler regelverk, terminlister, NM, med mer.

 

De disipliner som inngår i samlebegrepet jaktskyting finner man kort beskrevet HER.

Disiplinene er:

Jaktfelt (rifle)

Elgskyting (rifle)

Jegertrap (hagle)

Leirduesti (hagle)

Figurjakt (hagle)

Jaktsti (hagle)

Nordisk Jaktskyting (kombinert hagle og rifle - felles nordisk øvelse med årlig landskamp).

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns du mangler et viktig uderpunkt Bojan.

Det skal også være gøy å delta og skyte, uavhengig av om du vinner eller ikke.

Forøvrig er det vel ikke Jaktfelt denne tråden handler om?

 

 

Du har rett i det, det skal være gøy og skyte :), og det er det hvis forholdene er lagt til rette for det. Trådstarter ville ha innspill på hvordan vi kan rekruttere til jaktskyting, og da har jeg skrevet ned mine synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...