Jump to content

Liten amatørsammenligning Nikon M vs Zeiss C.


ko-stens

Recommended Posts

Kan jo nevne det for de som lurer på kikkert i 3 - 5 000,- kroners klassen!

 

Kjøpte en Zeiss Conquest 3-9x40 i vår, for den nette sum av 3 500,- og satte den på Brno Fox'en min. Kjøpte en Nikon Monarch 5-20x44 for noen dager siden fra XXL for 3 300,-. Byttet ut Conquesten med Monarchen da jeg ville ha mer forstørrelse. Førstnevnte sitter nå på en Sako .308.

 

Før jeg monterte Monarchen holdt jeg opp begge kikkertene og tittet samtidig, med hvert sitt øye på 5x og 9x forstørrelse mot et hus ca 200 m unna.

 

Conquesten har imponert meg før når det gjelder klart og skarpt bilde, og den slår Monarchen så vidt her, synes jeg. Monarchen var bittelitt gul i forhold til motstanderen. Seier til Conquest her.

 

Synsfelt er ganske likt synes jeg, så her må det bli uavgjort. Tenkte ikke noe over forskjell her i hvert fall.

 

Når det gjelder "dorull-efekt" er Monarchen bedre, særlig på høyere forstørrelse. Synes faktisk den er bedre på 20x enn Conquesten på 9x. I det hele tatt er det lettere å finne riktig avstand og posisjon i forhold til okularet på Monarchen. Klar seier til Monarch, synes jeg.

 

I fysisk størrelse er de to kikkertene ikke veldig ulike egentlig. Conquesten er i underkant av 33 cm, mens Monarchen er i underkant av 36. Sistnevnte virker ikke så diger på rifla. Denne veier ca 100 gr mer enn Conquesten. Conquesten virker hakket mer solid enn Monarchen. Tykkere i godset?

 

I sum vil jeg si at Conquesten ikke skuffer noen, tror jeg. Mye optikk for penga, og et tysk 4 retikkel (som det er på min) er jo laget i himmelen! Utrolig fint retikkel. Den er også liten og hendig. Knall kikkert som har det de fleste trenger, men en bør ikke irritere seg for mye over dorulleffekten... Kan for øvrig nevne at jeg for et par dager siden overnattet i hytta mi i skogen og glante ut på et reveåte på 84 meters hold (målt med laser), og jeg hadde skytelys til kl 2300, i overskyet vær. Retikkelet var knall her for øvrig.

 

Monarchen ser ut som en bra allrounder. Noe høy minsteforstørring, som kan være vanskelig på korte hold, men den har parallaksejustering fra 25 meter og oppover, et hjul med låsing på siden. I pakka er det også med tre typer ekstra justeringstårn, samt sunshade. Bra! Litt svakere optisk enn Conquesten, men ikke nevnbart egentlig. Retikkelet er ikke det helt store for de som liker tysk 4... BDC, som det heter, er en form for tysk 4, med noen sirkler under korset, dette for å kompensere for kulebane. Sikkert kjekt for de som skyter på 200 til 500 meters hold, men jeg synes det er unødvendig for meg. Tror ikke andre retikler er tilgjengelig på akkurat denne. Tror nesten Conquesten slår Monarchen i skumring (mulig jeg får testet i kveld), mye pga retikkelet, som har smalere stolper.

 

Konklusjon: Conquest 3-9x40 tar en knepen seier og er mye optikk til 3 500,-. Nikon Monarch 5-20x44 er helt sikkert verdt den lave prisen, og jeg angrer ikke et sekund etter å ha skutt med den i går. Høyere forstørring er helt klart et pluss, selv på 100 meter, når man skal skyte inn med støtte. Mitt bruksområde blir bane og fugl for det meste. Skulle det dukke opp en rev eller bever foran børsa og, så...

 

Dette er kun en veldig subjektiv og kort betraktning for en som ikke har veldig peiling på sikter! Så andre kan oppleve at det jeg synes ikke stemmer. :) Ta det gjerne med en haug klyper salt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan for øvrig nevne at jeg for et par dager siden overnattet i hytta mi i skogen og glante ut på et reveåte på 84 meters hold (målt med laser), og jeg hadde skytelys til kl 2300, i overskyet vær.

 

Hmmm.... Hadde skytelys med Docteren i hele natt, selv med gråskya vær og yr i lufta!

Men på en annen side hadde jeg god sikt selv med det blotte øye, nordlig gradient er visst også en faktor som må med :wink:

 

Fin sammenligning for øvrig!

Link to comment
Share on other sites

Ikke ille det, men den ligger jo en drøy klasse over, tenker jeg. Vil anta at jeg med en Docter, Zeiss Victory, S&B osv med 50/56 åpning hadde hatt lys nok hele natta der og. Men føler at det med 40 åpning og til 3 500,- kroner er bra i hvert fall. Gikk til sengs kl tolv, og så bare så vidt bort til åtet etter å ha lett lenge gjennom kikkerten, så en ser litt, men ikke nok til forsvarlig jakt.

 

Edit: Har nå vært og tittet på åtet igjen, nå med Monarchen. Gikk greit til ca kl 2400 på laveste forstørrelse, 5x, men da var det helt i grenseland for om det er forsvarlig å skyte eller ikke. Hadde det vært en rev på åtet ville jeg jo fått svar! Retikkelet var ikke så ille likevel.

 

Denne gangen var det klar himmel, så vil tippe at Conquesten også hadde klart det til 2400 og vel så det. På åpent jorde tipper jeg begge klarer seg rundt klokka. Der åtet ligger er det jo noe mørkere pga skogen.

 

Det som var virkelig forunderlig var at jeg så like bra gjennom en gammel Sava 3-9x40 som Monarchen! Ble rimelig forbauset. Klarte egentlig ikke å se noen forskjell med 5x forstørrelse på begge to. Sistnevnte har imidlertid ganske tynt duplex-retikkel, og det så jeg ikke, så den ga seg uansett noe før.

 

Retikkel med ganske grove stolper er et must om man ikke har rødpunkt i skumringen i hvert fall. Det hjelper dårlig å ha knalloptikk om retikkelet er for tynt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...