Jump to content

Korrigere for sidevind?


meis

Recommended Posts

Skal man korrigere for sidevind når man skyter med hagle?

Eksempel: Jeg så en gang under jakt med kraftig sidevind at det ble støkket en rype som tok av gårde opp mot vinden, slik at jegeren normalt skulle svunget hagla mot høyre. Nå blåste det imidlertid så sterkt at rypa sto stille i lufta mens den fløy alt den orket. Patronen klikket så rypa kom seg etter hvert unna, men jeg har siden lurt på:

Skulle jegeren ha brukt samme foranhold som han ville gjort under vindstille forhold?

Han skal vel gjøre det dersom vinden tar like godt tak i haglskuren som i fuglen, men gjør den det?

Hva med med leirdueskyttere, kompenserer de eller er foranholdet uavhengig av vindstyrke?

meis

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke at man trenger å kompensere for vind når det gjelder haglskuren og hvor denne treffer. MEN, står rypa i ro i lufta pga vinden må man selvsagt ta høyde for dette. Er jo ingen vits i å skyte foran ei rype som står i ro i lufta selv om den i stille vær ville ha flydd med en en viss fart?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om du hadde truffet om du hadde siktet rett på, jc.gulbrandsen :wink:

Anta at rypen normalt skulle flydd én meter (fra venstre mot høyre) på den tiden haglskuren bruker på å nå frem til fuglen. Hvis rypen i stedet står stille i luften, betyr det at vinden klarer å blåse den en meter bakover på samme tiden. OK?

Hvis det er samme vindfang i hagl som i rypen så vil også haglene bli blåst en meter mot venstre i løpet av sin ferd mot fuglen. Og i så fall må det siktes en meter foran fuglen selv om den altså står stille i luften. Men den ville sittet langt inne, jeg innrømmer det.

meis

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om du hadde truffet om du hadde siktet rett på, jc.gulbrandsen :wink:

Anta at rypen normalt skulle flydd én meter (fra venstre mot høyre) på den tiden haglskuren bruker på å nå frem til fuglen. Hvis rypen i stedet står stille i luften, betyr det at vinden klarer å blåse den en meter bakover på samme tiden. OK?

Hvis det er samme vindfang i hagl som i rypen så vil også haglene bli blåst en meter mot venstre i løpet av sin ferd mot fuglen. Og i så fall må det siktes en meter foran fuglen selv om den altså står stille i luften. Men den ville sittet langt inne, jeg innrømmer det.

meis

 

Vel, står rypa i ro når du skyter tror jeg også den står i ro når haglene treffer. Skyter du rett på rypa da, detter den nok rett ned :lol:

Situasjonen er en annen dersom det blåser så voldsomt at rypa går motsatt retning av hvor den normalt ville ha flydd. Men da står den ikke i ro, men er i bevegelese når du skyter også... En haglpatron har utgangshastighet på ca 400 m/s, og bruker ikke veldig lang tid på 30 m. Er enig med de som da mener at det skal spesiell vind til for å flytte rypa 1 m på den tiden det tar fra du trekker av til haglskuren er fremme.

 

En annen detalj er at rypa sjelden står helt i ro i lufta, selv om det kan se slik ut. Jeg har nok skutt rett på et par ganger uten at det har blitt rype i sekken....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...