Jump to content

Rådyrjakt i Trøndelag


kosen

Recommended Posts

Noen som har lyst/mulighet å ta med en ny jeger på rådyrjakt i Trøndelag? Fortrinnsvis med hagle, men er åpen for med rifle også. Men føler det er et større "kick" å smyge/komme seg nært dyret før man ev. får felt det.

 

Ta kontakt i topic eller på pm, så kan det hende vi kan bli enige om noe. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Noen som har lyst/mulighet å ta med en ny jeger på rådyrjakt i Trøndelag? Fortrinnsvis med hagle, men er åpen for med rifle og. Men føler det er et større "kick" å smyge/komme seg nært dyret før man evt får felt det.

 

Ta kontakt i topic eller på pm, så kan det hende vi kan bli enige om noe:)

 

Så du tror det er enkelt og smyge på rådyr med hagle du ?? Du skal nok få erfare no ganske annet. Ta det fra bunnen av og prøv og få bli med en erfaren jeger på posteringsjakt så vil sikkert vedkommende forklare deg litt om hva jakt er. velkommen til forumet foresten. mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lyst/mulighet å ta med en ny jeger på rådyrjakt i Trøndelag? Fortrinnsvis med hagle, men er åpen for med rifle og. Men føler det er et større "kick" å smyge/komme seg nært dyret før man evt får felt det.

 

Ta kontakt i topic eller på pm, så kan det hende vi kan bli enige om noe:)

 

Så du tror det er enkelt og smyge på rådyr med hagle du ?? Du skal nok få erfare no ganske annet. Ta det fra bunnen av og prøv og få bli med en erfaren jeger på posteringsjakt så vil sikkert vedkommende forklare deg litt om hva jakt er. velkommen til forumet foresten. mvh graahund

 

Vet det ikke er enkelt å smyge seg på jakt :roll: Derfor det hadde vært spennede å fått til noe slikt:):) men er åpen for posteringsjakt og, er ikke det jeg sier;)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har lyst/mulighet å ta med en ny jeger på rådyrjakt i Trøndelag? Fortrinnsvis med hagle, men er åpen for med rifle og. Men føler det er et større "kick" å smyge/komme seg nært dyret før man evt får felt det.

 

Ta kontakt i topic eller på pm, så kan det hende vi kan bli enige om noe:)

 

Så du tror det er enkelt og smyge på rådyr med hagle du ?? Du skal nok få erfare no ganske annet. Ta det fra bunnen av og prøv og få bli med en erfaren jeger på posteringsjakt så vil sikkert vedkommende forklare deg litt om hva jakt er. velkommen til forumet foresten. mvh graahund

 

Umulig er det ikke! Har flere ganger kommet veldig nære rådyr som står å beiter

Link to comment
Share on other sites

Å snike på rådyr er noe helt spessielt, det er vel en av de vanskeligste jaktformene som forekommer (bukkejakt).

 

Det å skulle snike på et jorde eller i en jordkant kan jeg kanskje kalle "snikslakt".

 

Snikjakt på rådyr er en ensom sport, det er noe de aller fleste gjør alene og ikke så veldig enkelt å lære bort i skogen, man må gjøre seg erfaring selv, man må rett og slett prøve.

For å få mest mulig ut av denne jakta er det best å starte tidlig, Det er på disse turene man gjør seg kjent i terrenget, gjør seg kjent med revir. Gjør man en god jobb nå, og har kontrollen på rådyr/bukker i et terreng før høstjakta begynner er utgangspunktet godt.

Man skal somregel bli kjeftet huden full av rådyr i sommermånedene før man kan lure dem på høsten.

Rådyr er veldig stasjonære og du finner ofte igjen samme rådyr på samme plassen år, etter år etter år.

 

Jeg ser du velger å bruke hagle, det indikerer at du skal på jakt etter 25. september og da blir det hele litt enkelere (hagle er som du sikkert vet ikke lov å bruke mellom 10. aug og 25 sept), pga. løv som har forsvunnet (men også enklere å bli sett), bakken er som regel litt fuktigere og dermed mer stille å gå på. Men rådyrene begynner også å gå mer i ett med terrenget.

 

Jeg ville revurdert valg av våpen, da det ikke er våpenet som bestemmer når du skal avfyre et skudd, om du velger å vente til 20 meter med å skyte med rilfle er opp til deg å bestemme. Rifle gir deg også den fordelen å ha kikkert lett tilgjengelig, selv om jeg vil anbefale deg å ta med kikker uteom også. Spessielt for en fersk jeger vil jeg si at rifle er å foretrekke, avstander er lett å ta feil av. Og har du gjort skytetreningsjobben vil jeg si at det er et sikrere skudd med rifle.

 

Å sondere terrenget du skal gå igjennom veldig nøye er viktig, spesielt i bukkejakta. (ie: kikkert) bevege seg rolig, stoppe ofte, lytte og kikke og være fryktelig nøye på vindrettningen, hvis du kommer deg på -50m er det ikke mye vind som skal til før lukta når dyret.

 

Lyd er også et element å ta hensyn til, jaktklær må lage minst mulig lyd og ikke ha metalldeler som lager lyd. Vadmel er perfekt til snikjakt på rådyr, dog litt av moten. Jeg vil også anbefale deg og dekke til flest mulig områder av bar hud (hender, hals og ansikt) selv om det er mye forskjellige meninger om dette. Sokker over skoene er også et godt tips, det kan utgjøre det lille ekstra. Ta av rem, våpenet må du ha i hendene.

 

Snikjakt på rådyr er en vanskelig jaktform, så med best mulig forberedelser står man best rustet. Ikke mist motet om det går noen sesonger før ting funker, det tar tid å lære seg dette. Men når man først får alt til å sitte perfekt, er det absolutt verdt strevet.

 

Utfordringen syns jeg ligger sommerstid (august) tett skog, tørr skogsbunn, årvåkne dyr og en rådyrlokk :) Det er livet det.

 

Lykke til med jakta, håper du får noen tilbud, hvis ikke ta en titt på Inatur.no eller ta kontakt med din lokale Jeger- og fiskeforening, de kan hjelpe deg med å få tak i et rådyrkort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...