Jump to content

Våpenklasser i benkeskyting, sporter 1 og 2?


Flatin

Recommended Posts

Finnes det eldre regelverk for sporter i benkeskyting å oppdrive? Jeg mener bestemt at det var to sporterklasser en gang i tida(?) Ble det skilt kun på storviltkaliber, eller var det flere forskjeller? Jeg kikka gjennom noen gamle skiver i helga, og de er merket med SPII. Men jeg klarer ikke å huske alle detaljene nå i ettertid. De er muligens fra 2003.

Link to comment
Share on other sites

Hei Flatin

Har benkeskytteren våknet i deg igjen? :wink:

 

Det er noen år siden vi hadde to klasser i sporter. Du husker helt riktig at det var sporter I og II tidligere.

Tror ikke de gamle våpenklassene ligger på nett. Jeg kan se om jeg har gammelt regelverk liggende i papirutgave og eventuelt scanne og sende deg på mail.

Link to comment
Share on other sites

Fint hvis du har de på papir og kan skanne. Kanskje du har gamle resultatlister også? Jeg sender deg en PM med riktig adresse. Det begynner å krible litt i avtrekkerfingeren igjen, ja. Etter noen år med veldig lite skyting, så har jeg igjen fattet interessen. Det går i bølger. For meg har konkuranseskyting alltid vært trening for jakt. Konkuransen i seg selv er ikke superinteressant. Det interessante er hvor langt hold jeg klarer å treffe kråka på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre ingen gamle resultater liggende, men jeg har funnet teknisk regelverk fra 2002.

Det er riktig som du nevner at sporter 1 skulle være i kaliber 6,5mm eller mer. Det var også begrensninger på forstørrelsen på kikkert på max 20 X (som forøvrig er grensen i sporter i dag)

 

Ellers få forandringer. Dagens reglverk er en mix av begge klassene med fritt kaliber som i sporter 2 tidligere, og maks forstørrelse på 20X som det var i sporter 1.

 

 

Ps. Har sendt deg mail, Flatin.

Link to comment
Share on other sites

Takk til Bamrud for svar, og gammelt regelverk. I det gamle regelverket var det et krav at stokkens underside skulle være flat eller konveks. Pr. i dag skal den være konveks. Men hva var intensjonen med at den skulle være flat eller konveks? Hvilke stokktyper utelukker det? Finnes det noen som ikke passer til beskrivelsen flat eller konveks? I så fall, hvordan ser de ut? Konkav? Stjerneformet? Finnes det noe lurt jeg ikke vet om? ( Umulig! ;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...