Jump to content

Hvordan vaske en sovepose på best mulig måte?


høggern

Recommended Posts

Hei, jeg har en ganske ny sovepose som trenger en vask.

Hvordan kan man gjøre dette på best mulig måte?

Tidligere har jeg bare vaska soveposene på finvask med vanlig vaskepulver og hatt de i tørketrommeln etterpå, er dette en ok måte å gjøre det på?

Vil dette være skadelig for snorke-posen ?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Fra helsport.no

 

3. Kan jeg vaske soveposen?

 

Det er ikke noe problem å vaske soveposen. Det er like enkelt som å vaske noe annet. Man du bør forsøke å ikke vaske den veldig ofte, men kanskje heller bruke en lakenpose. En lakenpose er ikke beskyttende for posen, men også svært behagelig, de fins i flere varianter og kan øke temperaturgrensen på posen din med opptil 8 grader.

Du kan vaske posen din på 40 grader og lav sentrifugering, Det er viktig å bruke et vaskemiddel som er laget for soveposer, slik at det ikke blir værende rester av vaskemiddelet i fyllet. Dersom du av for eksempel allergiske årsaker vil vaske posen på 60 grader går det bra med syntet posene, men det kan føre til kortere levetid på posen din, så igjen vil vi anbefale deg en lakenpose for å skåne posen for hyppige omganger i vaskemaskinen.

Forsøk alltid å tørke soveposen i en tørketrommel. Det er bra å legge inn noen tennisballer, et par rene joggesko eller lignende for å hjelpe til med å ”fluffe” opp fyllet i posen din igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sommerposene mine vasker jeg 1-2 ganger pr sesong ( en i dun og en i synt). Vinterposen i dun kun etter behov (Marmot CWM EQ). Dvs ca annenhvert år. Er nøye med bruk av både lakepose og grevling når jeg bruker denne da posen er enorm både i størrelse og pris.

Stapp dem i vaskemaskinen, sett på 40 grader og vri ned senterifugen til 400-600 omdreininger. Jeg drypptørker alltid ca 2 timer etter vask og legger dem i trommel etter dette. 3 stk tennisballer og simsalabim, rein og fin pose som lukter litt anderledes :wink:

Det finnes spesielle vaskemidler til dette, men mine går i vanlig OMO så det suser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...