Jump to content

Startkontigent på NM - NSF


Bromark

Recommended Posts

Shadob

Dette er noe som eg og har gått og tengt på lenge, men eg har ofte blitt blåst av bana med at dette må gjøres strategisk så det ikke virker mot sin hensikt.... :cry:

Tenker også i de baner at dette måtte jo vere med og kunne åpne mere for sponsor interesse for våre beste skyttere også.

Men viktigst av alt er jo selfølgeligt og få ett positivt intrykk av sporten utad for de som ikke kjenner til dette.

Der er jo land der eks praktisk skyting er en folkesport med mye sponsor kroner inne i bildet, ikke akkurat noe bakdel for skytterne.

Har våpen ett negativt bilde i Norge så er det vel bare de som bruker de i sport og konkurranser som kan være med og snu dette i litt mere positiv retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det fungerer greit som det er i dag.

-Startkontingenten er passe høy.

-Premier til 1/3 er ok. Premiens verdi er underordnet. Viktigere er det at den klart sier noe om stevnets art (NM, gren), sted og år.

-Det er i hvert fall nok øvelser. Om noen skal kuttes ut, står bane 50 meter først i køen. Deretter spesialfelt.

Det hadde vært mulig å gå ned til to veteranklasser: V55 og V70 (68?).

 

Det sies at en av grunnene til at fotball er så populært over tid og i hele verden, er at en er ekstremt konservativ når det gjelder regelendringer. Det synes jeg vi skal være i skytesporten også.

Link to comment
Share on other sites

"Det kåres kun norgesmestere i de internasjonale øvelsene(lag inkludert)"

 

Jeg har sikkert misforstått hva det er mest interesse for blant våre øvelser, og jeg trodde det var de øvelsene du konkluderer med kan fjernes :shock: ?

 

Men fortell meg at jeg har misforstått totalt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det fungerer greit som det er i dag.

-Startkontingenten er passe høy.

-Premier til 1/3 er ok. Premiens verdi er underordnet. Viktigere er det at den klart sier noe om stevnets art (NM, gren), sted og år.

-Det er i hvert fall nok øvelser. Om noen skal kuttes ut, står bane 50 meter først i køen. Deretter spesialfelt.

Det hadde vært mulig å gå ned til to veteranklasser: V55 og V70 (68?).

 

Det sies at en av grunnene til at fotball er så populært over tid og i hele verden, er at en er ekstremt konservativ når det gjelder regelendringer. Det synes jeg vi skal være i skytesporten også.

Synes du det fungerer greit som i dag, virkelig? Har du vært med å arrangere NM?(kjenner jeg deg?)

 

Kutte ut 50 meter? Er du ikke glad i idretten din? 50 meter fripistol er en olympisk øvelse og det synes du står først i køen for å kuttes ut?

 

2 veteranklasser er jeg med på. Ofte i dag så er resultatene i V60 høyere enn i V50. Det forteller meg at det ikke er behov for 3 aldersklasser. V50 og V65 holder.

 

Hva angår fotballen så synes jeg det er fengende fordi det er ganske spesielt å treffe målet. Det scores ikke så mange ganger og den gleden man får når laget sitt scorer er stor. Jeg får ikke det samme med håndball eller basket, f.eks. Slik har det vært hele tiden og det kan godt hende at det er konservatismen i det som har æren, selv om jeg tror det er prinsippet med at man har noe som fenger fra starten av som ikke trenger store forandringer. Skal man overføre dette til skyting så må det bli om man treffer blink eller ikke(mål eller ikke). Da er ikke dagens program så godt egnet, men feltpistol er vel det som er nærmest(selv om noen vil ødelegge det også med å innføre innersoner som ekstrapoeng, osv). Jeg tror dagens hurtigpistol hadde vært mer publikumsvennlig dersom man bare hadde telt antall tiere(ett poeng pr treff) og det var det. Hvorfor tror dere skiskyting er så populært, mens vanlig skyting ikke er det? Alle forstår hvordan skytingen fungerer!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er meget glad i idretten min. Bl.a. derfor ønsker jeg at den skal bli mer populær også i media. Da må den tilpasses tiden vi lever i. Fripistol bør avvikles fordi:

- Det er den eneste øvelse som krever 50 meters bane, som igjen krever ekstra investeringer i anlegg.

- Våpenet er meget sært, dyrt og kan ikke brukes i andre øvelser. Selv blant de meget aktive er det svært får som har fripistol.

- Øvelsen er ekstremt uspennende for publikum. Du får ikke TV til å vise en øvelse der deltageren plutselig tar seg 20 minutter pause.

 

Om de høye herrer i ISSF hadde villet sportens beste, hadde de byttet ut fripistol som olympisk øvelse med en annen øvelse - etter min mening hurtig fin - 7F.

 

Den europeiske sjefen var inne på noe riktig i Meråker.

 

Min fornøydhet er sett med deltagerens øyne. Jeg har ikke vært arrangør. Er de så misfornøyde?

Link to comment
Share on other sites

Men så lenge fripistol er en olympisk øvelse vil det være lite smart å avskaffe øvelsen. Den støtten som Olympiatoppen gir NSF baserer seg stort sett på aktivitet og resultater innen olympiske øvelser.

 

En annen ting er at vi etter min mening også bør ha presisjonsøvelser og ikke bare hurtigøvelser. Så lenge vi aldri vil kunne leve av å være pistolskyttere må vi uansett legge mer vekt på hva vi som skyttere ønsker å drive med enn hva et ikke-eksisterende TV-publikum vil ha. Og dessuten er jeg akkurat i ferd med å kjøpe meg fripistol... :mrgreen:

 

Som deltaker på NM er jeg veldig fornøyd med at mesterskapet er åpent for alle som vil. Så ofte som mulig prøver jeg å oppmuntre skyttere til å delta på NM. Og når disse skytterne har deltatt på sitt første NM kommer de ofte hjem med ny inspirasjon/motivasjon og nye impulser. I tillegg til nye våpen, nytt skytterutstyr og ladeutstyr. For meg framstår det som en vinn-vinn situasjon.

 

Så min konklusjon som deltaker er: Flest mulig deltakere på NM! Så får heller NSF og arrangørklubbene finne en ordning som medfører at det blir lettere å finne arrangører og at arrangørklubbene sitter igjen med et pent overskudd som kan reinvesteres i idretten vår.

Link to comment
Share on other sites

Så ofte som mulig prøver jeg å oppmuntre skyttere til å delta på NM. Og når disse skytterne har deltatt på sitt første NM kommer de ofte hjem med ny inspirasjon/motivasjon og nye impulser. I tillegg til nye våpen, nytt skytterutstyr og ladeutstyr. For meg framstår det som en vinn-vinn situasjon.

 

Dette kan eg skrive under på som fersk skytter, har aldri vert så motivert på og trene og forbedre meg som etter deltakelse på NM. Så eg er overbevist om at det er mangen andre som har det på den måten og dette totalt sett er med på og bringe skyttere og sporten fremmover og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er meget glad i idretten min. Bl.a. derfor ønsker jeg at den skal bli mer populær også i media. Da må den tilpasses tiden vi lever i. Fripistol bør avvikles fordi:

- Det er den eneste øvelse som krever 50 meters bane, som igjen krever ekstra investeringer i anlegg.

- Våpenet er meget sært, dyrt og kan ikke brukes i andre øvelser. Selv blant de meget aktive er det svært får som har fripistol.

- Øvelsen er ekstremt uspennende for publikum. Du får ikke TV til å vise en øvelse der deltageren plutselig tar seg 20 minutter pause.

 

Om de høye herrer i ISSF hadde villet sportens beste, hadde de byttet ut fripistol som olympisk øvelse med en annen øvelse - etter min mening hurtig fin - 7F.

 

Den europeiske sjefen var inne på noe riktig i Meråker.

Hva om øvelsen var på 30 minutter, 30 skudd og det handlet kun om å treffe nier eller bedre(1 poeng for treff)? Det hadde vært mere TV-vennlig, ikke sant?

 

Er helt enig i ta ikke alle øvelsene er publikumsvennlige.

Link to comment
Share on other sites

Ting modnes når en utveksler tanker. Jeg er enig med Domino i at det bør være en presisjonsøvelse. Den hurtige delen av skytingen er jo ivaretatt i silhuett.

Vi bør ikke avskaffe en olympisk øvelse, men vi kan åpent si at vi ønsker å påvirke internasjonalt for å få en endring bort fra den nåværende fripistoløvelsen.

 

Jeg mener følgende bør endres:

 

- En bør gå ned til 25 meter og endre skiva tilsvarende. Begrunnelse: Det medfører svært økte kostnader for klubbene (i hele verden) å bygge baner på 50 meter kun for en øvelse. Noen steder er det også problemer å finne en stor nok plass.

 

- En bør skyte med en vanlig finpistol som i VM-fin og Standard. Begrunnelse: Dette vil øke rekrutteringen og aktiviteten da svært mange har et slikt våpen fra før. Det vil også være kostnadsdempende, noe som er svært viktig for de unge skytterne.

 

- (Dessverre) kan ikke prøveskuddene inngå i totaltiden. Av hensyn til publikum må alle starte med konkurranseskudd når øvelsen begynner.

 

- Ved/ i finaler må alle starte på 0 - null slik en f. eks gjør på 100 m i friidrett.

 

- Med dagens teknologi er det mulig å vise verdi siste skudd + totalsum for hver enkelt skytter. Det gjør at overgang til treff/ikke treff er unødvendig.

 

- Med utgangspunkt i at mange TV-programmer er 50 min, kan skytetiden være 40 minutter. 40 skudd er jo et godt utgangspunkt og kjent fra mange andre øvelser.

 

Dette ble OT i forhold til overskriften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...