Jump to content

Mekaniske i en hagle?


wabbit

Recommended Posts

Hei folkens.

Dere som har skutt en del flere skudd enn meg - hvordan fungerer egentlig mekanikken i en hagle?

Det eneste jeg klarer å skjønne (har aldri "åpnet" en hagle) - er at når man knekker hagla, så presser forskjeftet noen "pinner" inn i baskylen (heter vel det?)

som da lader våpenet.

 

Er det noen her som kunne forklart meg, gjerne detaljert, hva som foregår inni hagla? Hva dyttes hit og dit og hvordan sånn og sånn...

Dere skjønner at her er jeg blank...

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve på en enkel fremstilling her. Jeg tolker deg dithen at det du spør om er vanlige knekkmekanismer uten utenpåliggende haner, med ett eller flere løp, sideligger eller over/under.

Hvert løp har en komplett slagmekanisme med utløser (sear), slagfjær, hane og tennstift. "Pinnene" du beskriver overfører kraften fra åpningen av løpene slik at hanene skyves bakover til spent stilling, der utløserne hekter dem opp. Hvis bare ett løp er avfyrt vil den andre hanen allerede være spent. Hvis haglen har ejektorer vil vanligvis spennarmene ("pinnene") også overføre kraft tilbake for å utløse ejektoren for det/de løp som er avfyrt. Ejektorene spennes normalt opp når mekanismen lukkes.

Jeg ser at denne fremstillingen ikke er veldig lettlest :oops: , håper den er til hjelp.

Noen med bedre pedagogiske evner kan gjerne supplere med en forklaring på hvordan et enkeltavtrekk med løpsvelger fungerer 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...