Jump to content

Jeg fant jeg fant...


Eliassen

Recommended Posts

Gravde litt i min bestefar`s kjeller her om dagen.. Fant en fin liten sak som jeg ikke vet hva er.

Kanskje noen av dere vet ?

Serienr (hvertfal det nummeret som står på) gjentas på alle "løse" delene på våpenet og er identisk.

Starter på 3xxxx. Det er også stemplet inn "1876".

 

P6270094.JPG

P6270095.JPG

P6270096.JPG

P6270097.JPG

P6270098.JPG

P6270099.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det er en Kongsberg (K-stempel med krone over) Rolling Block. Er det rifling i løpet så er det mest sansynlig en 12,17x44R. Er det glatt løp så er den enten borret til hagle eller byttet til hagleløp. Svartkruttvåpen som er reg.fritt pga alder. Ser ut til å være i grei og skytbar stand. Sjekk med en børsemaker og bruk kun svartkrutt. 1876 er modell-året.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet og pusset opp en slik i det siste og nå neste skritt blir og prøveskyte den . Har fått skaffet meg 2 riflepatroner 12,17 har ligget tørt og uten irr og da tror jeg ikke det er noen fare og trekke av .Skal bli artig . Om noen skulle ha patroner til en slik er jeg kjøper for 2 smeller er litt lite :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om hanen er slipt ned og "hul-slipt" for å få bedre plass til hagl-patronene som skal inn. Har hanen også "sikkerhetslås" som hindrer opplåsing av mekanismen ved hettepunktering? Det kan se slik ut fra bildene.

Hvilket kaliber ? 24-20??

Slike funn er alltid hyggelige!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Jepps, det ser ut til at den har sikkerhetsordning ja.. 2 klikk når man spenner hanen, det føste klarer man ikke trekke av på.

 

Kan ikke se noen spor på om hanen er slipt på ?

 

Tennpinnen slår midt i partonen. Og kaliberet er jeg usikker på. Ser det står "20" på den pakken med

filtforladninger på..

 

Ja det var et kjekt funn.. Hvordan er beste måte å få denne pen igjen på ?

noe man bør sende inn eller er dette noe jeg kan klare selv ?

Link to comment
Share on other sites

"Kan ikke se noen spor på om hanen er slipt på ?"

 

Det er ikke så mye spor i seg selv, men den delen av hanen som treffer tennstiften er slipt lavere, for at haglepatronen skal få bedre plass.

Ser du på hanen til en ikke-ombygget "rolling" vil den ha mer gods i "høyden" (der den har anslag mot tennstiften)

12mm Remington er en mindre patron enn kal.20, så det er ikke rart om ting måtte ryddes litt for å få inn noe større.

 

Jeg ville gått for "vasking": Demontere og bruke f. eks ballistol på stålet, forsiktig pusse bort overflaterust (Med evt. stålull, lett pussing slik at ikke gammel finish forsvinner!), bruke messing(hylse) til å skrape bort evt. rustklumper. (Ditt eksemplar ser ikke værst ut!)

Ikke smergelpapir/sandpapir!

Treverket kan vaskes og settes inn med linolje. (Bruke damp/ varmt vann for å løfte ut små eller større "bulker")

Finnes også stokkoljer som duger, men med god til og linolje kan resultatet bli riktig så fint.

Det er noe med å la gjenstanden vise sin alder og bruk.

Har tidligere sett en org. Winchester 1873(1888 prod) som var pusset opp med 60-papir.

En annen 1873 hadde eieren brukt vinkelsliper (slipeskive) til å pusse den opp med, arbeidet luktet dessuten friskt av hurtigblånering.

Jeg svetter bare ved tankenpå disse børsene.

 

Det er selvsagt mulig å la en børsemaker ta jobben (Spesielt om smelling står på programmet), men dette er er en glimrende anledning til å lære seg våpenets sammensetning og virkemåte.

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Sånn er det å være amatør :)

 

Supre tips,

 

"Det er noe med å la gjenstanden vise sin alder og bruk."

Helt enig, det er i dette tilfellet bare snakk om å få den ren, og bevare den så den ikke fortsetter å forfalle :D

 

Takker alle sammen for god info :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...