Jump to content

Hundenoob med Engelsk Setter valp i hus.


ComKFOR

Recommended Posts

Hei og hopp.

 

Da har det seg slik at her om dagen ramlet det en 10 uker gammel Engelsk Setter gutt inn døren her i huset.

Vi håper jo å få ham til å bli en god jakt og familiehund og søker derfor gode råd og tips.

 

Dette er min første jakthund og bare min andre hund så jeg trenger t-skje info.

 

Noen som har noen gode råd.

Gjerne tips til lektyre og enda "gjernere" film jeg kan ty til for å gjøre livet best mulig for oss alle sammen.

 

Har også tenkt på om det kanskje finnes noe miljø for dette her på Sotra.

Link to comment
Share on other sites

For å lykkes med en stående fuglehund må du være 100% konsekvent, et "nei" hjemme er like viktig som "sitt" i oppflukt, selvfølgelig kan du svelge noen kameler og si at slik jaktprøvedressur trenger jeg ikke, men da sier du også at du ikke synes det er noe stas med en hund som er rolig i oppflukt..

 

Mange feiler med å kjøpe fuglehunder av hyperkaliber med foreldre med hauger av VK prøver, da kjøper du en hund som sansynligvis balanserer på eggen mellom himmel og helvete. Du kjøper jakthundenes svar på formel 1. Hvis du ikke er formel 1 fører, vil du ha et problem på sikt.

Jegere som kjøper slike hunder for å være med fra den 10 sept og 5 dager frem og så er jakta over for i år, Far må på jobben osv, dette er ikke særlig heldig. en hund av nevnte kaliber må brukes hele året gjennom.

 

Jeg ville stillt følgende spørsmål; hva vil jeg oppnå med denne hunden og hvordan skal jeg få det til ? Jeg har nevnt å være konsekvent en annen ting er at dressuren er noe du bør gjøre hver dag, på en umerkelig måte.

 

Mange melder seg på et dressurkurs og der lærer man metodikk på å oppnå en bestemt adferd som er ønsket hos hunden, dressur er noe man ikke får gjennom 6 kvelder på en fotballbane.

 

Du må stille større krav til deg selv enn til hunden, det er tross alt du som skal oppnå noe -hunden er et blankt ark som følger instinktene sine og er formbar gjenom målretted adferdsbelønning.

 

Dvs spør deg selv når du ser hunden gjør ett eller annet uønsket; feks. bjeffing eller utagerende adferd når du står og gjør deg klar for å gå tur, hvorfor tillater du dette ? en god fuglehund har dressur, den adlyder deg blindt -hvis ikke er den sansynligvis ingen god fuglehund.

 

Husk ! dressur er en prosess som må vedlikeholdes jevnlig, helst hver dag med enkle, ukompliserte øvelser som feks. gå ved fot for å hente avisa. ikke tillatt noe bullshitt og du har befestet lederskapet den dagen.

 

Det verste du kan gjøre er å la uønsket adferd gå for god fisk, for så og skulle ta igjen det tapte i "skippertakdressur" når hunden har blitt et mareritt, det er helt dødfødt prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...