Jump to content

Kjøpe plomberte våpen


Torbjørn T

Recommended Posts

Siden lovverket setter begrensninger på hvor mange og hvilke våpen man får eie, kan det være en idé å kjøpe plomberte våpen dersom man er interessert i å samle på flere kjente pistoler og revolvere.

Umiddelbart ser jeg at det er ganske dyrt for slike våpen også. Derfor et spørsmål til dere som kan så mye om våpen: politiet har vel en rekke pistoler som er beslaglagt og skal destrueres. Vet dere om man kan kontakte politiet for å kjøpe noen av disse våpnene (og selvsagt dekke kostnaden ved plombering selv)?

Link to comment
Share on other sites

ved forrige amnesti prøvde jeg å få kjøpt innleverte tidligere uregistrerte våpen for plombering. fikk da beskjed om at alle handvåpen som ikke var tidligere registrert ble sendt til Kripos for ballistikk-sjekk. deretter ble dem destruert. mulig det samme gjaldt for rifle om jeg ikke tar feil. haglegevær kunne videreformidles evt. plomberes lokalt(mekaniske som har avtale med Politiet)

Ved tilfeller hvor våpen innleveres etter oppfordring fra Politiet eller dødsbo, selges våpenet på ordinær måte gjennom sivilavdelinga ved Politiet. Eller destrueres hvis ingen vil kjøpe våpenet.

Om dette er likt ved alle "våpenkontor" vet jeg ikke, men vil tro at de har samme retningslinjer i så fall.

Tesla

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte dette med mitt lokale våpenkontor, da jeg kjenner noen folk som driver krigsmuseum på et gammelt kystfort, og de kunne hatt bruk for 40-talls våpen å stille ut.

Fikk beskjed om at alt innlevert i denne kategorien ble destruert. Unntaket kunne være våpen som hade direkte forbindelse med historiske hendelser i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...