Jump to content

hjemmelaget kombi?


Recommended Posts

har en ruger 10/22 som jeg bruker veldig aktivt, har fått et tilbud på en uregistrert 1 løpers 12 kaliber.

 

har ikke brukt for 1 løperen, men sitter å grubler, merk at dette er langt fra fult seriøst, men tenkte ideen kunne være litt spennende fordet!

 

er det i teorien lovlig at jeg kapper løpet på hagla til minst tillat mulig(40 cm om jeg ikke tar feil), fjerner kolben og monterer den under rugern, slik at det blir et kombivåpen med lovlig totallengde!? sikkert veldig få som har stilt seg dette spørsmålet før, derfor tenkte jeg at noen med kunnskaper om lover å regler kunne spytte inn litt info her;) (gjør det kort, så vi slipper side på side med grublinger om politiets rundskriver)

 

har kunnskapene og verktøyet til det og ser på den som et mulig morro prosjekt, og bruksomerådet som først og fremst er lek og morro.

itte helt bra;)

Link to comment
Share on other sites

Om hagla er uregistrert eller ikke er helt uvesentlig. Du må søke om erverv uansett. En slik ombygging som du beskriver tviler jeg på er mulig. Uansett ved slike endringer må du ha Politiets tillatelse.

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd gjelder tilsvarende. For tillatelsen kan det settes som vilkår at adgangen etter § 11 til å overlate våpenet til andre ikke skal gjelde.

 

Når særlige forhold tilsier det kan tillatelse gis for et bestemt tidsrom.

 

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Tviler stekt på lovligheten i det du planlegger her, også tvilsomt om du får tillatelse.

Tråd midlertidig stengt til andre moderatorer får sett igjennom.

G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...