Jump to content

mauser 98k.


7.62x63

Recommended Posts

Hallo en jeg kjenner har en mauser 98k fra krigen som han har kjøpt. det var ikke orginalt sikte på den men diopter, der du kunne stille inn på 2 sekunder(ved å vri på et hjul/sirikel) om du skulle skyte på 100til600 meter. noen som veit hvor man kan få tak i en sånn rifle? og den hadde sånn avtrekker som sauer 200str har, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

 

Mvh 7.62

Link to comment
Share on other sites

Etter beskrivelsen din er det en M98 som har fått påmontert en diopter, sannsynligvis Elit- eller Søderindiopter. Dette er svenskproduserte dioptere. Kongsberg produserte en lignende diopter for Krag (sidemontert), men den passer (vel ?) ikke for M/98 uten vesentlige modifikasjoner ("Mentor" kan nok svare på det).

 

En M/98 med slik diopter er et stykke unna "originalstand" - og da gjør nok en M/67 (evt. m/59 med tilsvarende diopter) minst samme jobb som du tiltenker 98'en. Jeg foreslår at du gransker "salg"-sidene, evt. setter inn en notis under "ønskes kjøpt" om en M/67 med Elit/Søderin-diopter. Ellers får du sikkert en gammel Krag med Kongsberg-diopter svært rimelig (du kan FÅ en med utskutt løp hos meg), den gjør samme nytten, dersom det ikke regner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...