Jump to content

Norma hylser i 6mmppc


Geronimo

Recommended Posts

Norma har nå begynt å produsere hylser i 6mmpps. Jeg var å hentet 100 stk på mandag til kr 750.

Jeg kontroll veide alle sammen for å se vor stor differanse de var på vekten, 90 stk var helt lik på

107,5 gr 10 stk på 106,7.gr differanse på 0,8gr . Så nå er de slutt på å frese hylser med hånd verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Så du har kammer som "svelger" hylsene uten arbeid?

 

Har du testskutt de noe enda for å se hva de tåler sammenlignet med .220R fra Lapua? De "gamle" fra Norma var ikke helt på nivå med Lapua, men jeg har en batch selv på vei et eller annet sted for testing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg minnes en artikkel fra 80-tallet (mens jeg gikk i barneskolen) av Jim Borden. Han mente at det var den ekstremt tynne bunnen i 220 russ hylsa som var nøkkelen til at patronen hadde så god presisjon. Når han delte ei hylse på langs viste han et område der messingen var ganske tynn mellom utdragersporet og det jeg vil kalle "webben" Dette tynne området tillot hylsebunnen å fireformes slik den ble rett, noe nye hylser sjelden er hvis man snurrer dem i et "runoutometer"

 

Er det noe i dette eller bare gammelt svada? Har 220 russ hylsa samme form enda mon tro? Jeg skulle likt å se et tverrsnitt av Normahylsene.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt den versjonen selv må jeg innrømme, men jeg mener bestemt at .220R hylsa er som før fortsatt - så det kan kanskje være noe i det?

 

Det som på sikt nok blir avgjørende (igjen) er nok om Norma-hylsa klarer å svelge 30+ gr med N133, og ikke minst tåler dette tilstrekkelig mange ganger, noe som minimum bør være en full 2-gun match (20 ganger +).

 

Jeg sitter fortsatt og venter på mine hylser fra Norma for testing... :x

Link to comment
Share on other sites

Det er et skritt i riktig retning; hvor langt opp i halsen er du med 30 gr+? Vet det er avhengig av hvor lang droptube og hastigheten du heller med, men greit å vite uansett.

 

Så vidt jeg kan huske var det ikke mulig med de "gamle" hylsene fra Norma.

 

Ck 1/3 del

Link to comment
Share on other sites

Så du har kammer som "svelger" hylsene uten arbeid?

 

Tenkte jeg skulle lade di opp idag,tok heldigvis en kontroll først. Neck på kammeret i riflen er 0,262 Norma hylse 0,262,5 , med kule 0,265 Lapua hylse med kule er 0,260.

Så de store spørsmålet er hva gjør jeg , frese ned Norma hylsene til 0,258 eller frese ut kammeret i riflen til 0,266 . Noen som har meninger om hva som er lurest å gjøre :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Så nå er de slutt på å frese hylser med hånd verktøy

Mulig jag misforstår deg men å frese hylsehalsen har vel neppe noe med vekten på hylsa å gjøre.

Freser halsen gjør en for å få uniform tykkelse på hylsehalsen i forhold til kule/kammer diameter.

 

Noen som har meninger om hva som er lurest å gjøre

Kort variant: Følg tips fra Osse.

 

Lang variant:

Jag utgår fra at vi diskuterer en TN 6PPC for BR.

I går kveld målte jag på de tre forskjellige typer kuler jag har på ”hylla”.

Diameter over trykkringen varierte mellom 6,18 til 6,22. Så for meg blir det helt klart at det er hylsehals tykkelse som må anpasses til de forskjellige kule diameter jag har uansett diameter på kammer brotsj som er brukt.

 

Hvis Du er så heldig å ha hele Ditt livs atter stående forbruk av BR kuler på ”hylla” og ønsker å bruke Norma hylser så skulle jag vurdert hvis jag ønsket neste løp kammeret med en annen halsdiameter.

 

Med risiko for å tråkke noen på tårna (mange anser seg kallet, få er utvalgt).

 

Hvem skal ta opp ditt kammer på løpet som har gått x antall skudd her på berget??

 

Og hva har Du for garanti at Du ikke må dreie hylsehals uansett. (det er kanskje ikke noe mål i seg)??

 

Hva som er lurest skal ikke jag fortelle Deg. Det får Du finne ut av selv ut fra Dine valg...... :wink:

 

For hva det er vert...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle lade di opp idag,tok heldigvis en kontroll først. Neck på kammeret i riflen er 0,262 Norma hylse 0,262,5 , med kule 0,265 Lapua hylse med kule er 0,260.

Så de store spørsmålet er hva gjør jeg , frese ned Norma hylsene til 0,258 eller frese ut kammeret i riflen til 0,266 . Noen som har meninger om hva som er lurest å gjøre :?::?:

 

Lureste er nok å dreie ned hylsehalsene, men ikke til .258. Du dreier de ned til .2600''-2605'' MED kule, og forskjellige kuler har forskjellige trykkringer. Bamrud har laget en emminent tråd her hvordan dette gjøres (en av måtene å gjøre det på).

 

Frese ut kammeret er ikke bare lett siden tykkelsen på hylsekroppen ikke er lik fra brotsj til brotsj og sannsynligheten for at dette da blir helt rett er derfor liten.

 

Et siste poeng er dessuten at hylsehalsene er neppe så jevne at alle måler .265'', de vil nok variere noe. Å få disse uniforme vil derfor være presisjonsfremmende.

Link to comment
Share on other sites

Pass også på lengden på de. Jeg har nå fått "et par poser" med hylser selv, og det første jeg legger merke til er at de fleste er opp mot 1.510'' lange. Strengt tatt finnes det ingen fast standard på tight-neck kammeren, alt fra 1.500-1.520'' brukes vel stort sett. Borden kamrer f.eks. sine rifler til 1.505'' lengde, og det er vel vanlig å gå tilbake ca. 0.010'' i forhold til totallengden.

 

Så det er litt jobb med disse også. Hylsehalsene er heller ikke jevnere enn at man bør dreie de, det "hyggelige" er at halsene er såpass "tynne" at man kan klare seg med å dreie utsiden én gang dersom man tar innsiden først uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Gammel tråd, men kan være intressant info for noen alikevel.

 

Jeg har brukt en god del tid på disse gjennom vinteren og våren. Min konklusjon er at hylsen tåler mye juling i forhold til 30-31 gr N133, og det er også lett å få plass til mye krutt. Men, det er et stort men, de strekker seg REELLT! Det er greit nok at jeg lader hardt, men det er der jeg finner best presisjon, og Lapua-hylsene takler det. Pendelen var veldig positiv for min del, men det er i ferd med å svinge tilbake til velkjente Lapua; jeg orker ikke bruke tid på å kutte hylser gjennom konkurranser.

 

 

For ordens skyld, jeg anbefaler ikke 30 gr ++ N133 med mindre du har våpen bygget for dette!

Link to comment
Share on other sites

Anser min testing av de nye Normahylsene for ferdig nå, og jeg rekjøper de nok ikke. Dersom man skyter med 30+ gr. ladninger begynner hettelomma å gi slipp før 10 omladninger. Det er ca. halvparten av hva Lapua .220 Russian klarer. Når de i tillegg strekker seg mer, så blir det for mye problemer rundt de.

 

Men, det skal sies at etter en "formskyting" til eget kammer presterer de bra så lengde de fungerer, men personlig orker jeg ikke stri med masse hylsearbeid under en vanlig two-gun match.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...