Jump to content

Kikkertmontasjer for to kikkerter på flere rifler


Åtejeger

Recommended Posts

Hei folkens :)

På sikt tenker jeg å benytte to forskjellige kikkerter på flere forskjellige rifler med picatinny skinne.

Hvilken montasjeløsning er best for å kunne ta av/ på kikkerter uten endret treffpunkt? Det er også meget viktig med solid montasje slik at man ikke får endret treffpunkt ved rekyl.

Har blant annet søkt litt her på kammeret men vil gjerne ha mer info hvis det er noen som har erfaringer å dele?

Leupold QRW er jo et alternativ men kan slik jeg forstår det få en del endret treffpunkt ved av/ på montering av kikkert på rifle, dog ikke så mye. Hvis man ser bort fra av/ på montering, er QRW montasjene da absolutt skuddfaste slik at de kan brukes på f eks langholdsskyting uten at montasjene gir noen ulempe??

Eventuelt hvilke andre montasjer finnes?

Med leupold mark 4 tactival ringer er det nødvendig med innskyting etter hver av/ på montering slik jeg forstår?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal benytte kikkertene på flere våpen, må kikkerten skytes inn hver gang du skifter våpen. Evt så må du vite klikkverdien for justering på hvert våpen. Det høres ut som mye arbeid og en dårlig løsning spør du meg.

 

Hvis du velger picatinny, noe jeg ville ha valgt, har du et enormt utvalg i ringer å velge i. Det kommer helt an på hvor mye du er villig til å betale, hvor solide/tunge de kan være osv. Jeg har Badger ringer. De er tunge, men utrolig solide.

 

Treffpunktsforandring vil du få uansett med det bruksområdet som du her forespeiler.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene :)

Har fundert litt på dette. Det jeg hadde tenkt var å notere ned klikkverdiene for begge kikkertene mellom hver rifle slik du nevner. Det jeg er interresert i er å få minst mulig treffpunktforandring mellom av/ på montering fra gang til gang utover de klikkene jeg noterer ned. I tillegg til solide skuddfaste montasjer. Er villig til å kompensere både i pris og vekt for å oppnå ønskede egenskaper.

 

Har badger ringer som kan brukes uten/ med minimal treffpunktendring ved av/ på montering?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...