Jump to content

Rapport fra svartbjørnjakt i Fort Graham med Atira


bingo

Recommended Posts

Kom hjem fra canada for snart en uke siden. Vi var 5 stykker som dro og 4 av oss fikk med hver vår bjørn hjem,5 mann skøt på en som aldri ble funnet igjen. Vi observerte en del bjørn og det var kun en dag som jeg ikke så bjørn fra bilen. For det var biljakt 100%. Det Stemmer vel ikke helt med det som står på nettsidene til Atira ei heller det som ble fortalt av representanten til selskapet når jeg kjøpte turen. I snitt så ble det ca 10 timer i bilen daglig, så ræva var nokså mør etter ei uke.

Guidene der nede var kjempe flinke og gjorde sitt beste for at vi skulle ha det bra og terrenget var kjempeflott, men skogen var tett og biljakt var nok den eneste reelle måten å skyte bjørn på der nede. Oppe i høyden var sikten noe bedre enkelte steder men det var tydelighvis nede langs den store skogsbilvegen på flata at det var bjørn. det var der vi så bjørn. Det kan være lurt å trene på meget lange hold før man drar nedover dit og helst bruke tofot på børsa for det blir hovedsakelig å skyte mens den står i veien.

Bingo

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra parring har bjørner 2 behov, mat og skjul. Jeg er mye i Alaska og Canada og har erfart at global oppvarming er totalt fraværende der borte. I 2009 var det full snøvinter til juni måned og i år, 2010, var det lite sol, snøfritt, men kaldt! Det betyr at det gror nyspir like godt midt i skogen, som på åpne hogster og elvebredder. Da foretrekker Ole Brum; "ja takk begge deler" og beiter i skogen som tilbyr både mat og skjul. Da er det vanskeligere å obersvere bjørn i åpent lende, men sånn er nå jakt.

 

Mht uberegnelig vår er det sikreste da er kanskje å vente til parringen i juni hvor "bamsefar mister hodet"?

 

Ellers ser jeg at Atira tilbyr jakt med bruk av hest eller kano hvis bil ikke frister, men slitasje på endestykket blir det uansett :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...