Jump to content

Utvendig/innvendig fresing av hylsehals


tailgunner

Recommended Posts

Hei,

Jeg regner med det er endel som har prøvd å korte ned ned en basishylse for å lage diverse villkatter eller kortet ned 300 H&H og presset om til f.eks 300 win mag eller noe annet.

 

Hva bruker dere da for å frese hylsehalsen etterpå?

Jeg regner med at halsen blir veldig tykk når man plaserer hylsehalsen så langt ned i forhold til utgangspunket. Er det nokk å frese utenpå halsen mtp at ekspandern i dia sørger for riktig innvendig diameter?

 

I første omgang skal jeg prøve å presse om 300 h&h til 358 norma mag og har en forster hylsetrimmer som jeg regner med jeg kan bruke til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Forsteren er glimrende for formålet. Det du må huske å handle med når du kjøper freseutstyr for Forsteren er også en brotsj for innvendig fjerning av messing fra skuldra som legger seg som en ring i overgang av skulder/hals.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lagt til;

Power Case Trimmer Pilot #35, 35 Caliber

Power Case Trimmer Outside Neck Turner Pilot, 35 Caliber

Power Case Trimmer Neck Reamer 358 Diameter

 

Er det alt jeg trenger?

 

Jeg hadde tenkt å kappe hylsene litt over trimmelengde, helpresse, skyteforme med pistolkrutt og deretter frese utvendig og innvendig og til slutt trimme lengden.

 

Høres det ut som en grei fremgangmåte? Noe spesielt å ta hensyn til?

Link to comment
Share on other sites

Du har en original Forster trimmer fra før?

Da trenger du Freseverktøy m skjær, Pilot og en Innvendig brotsj (Understreket blå skrift er direktelinker til produsent, forhandler)

 

Det er bøtter og spann med annet spennende utstyr som "en trenger" også, men det er stort sett verktøy for mindre kalibre.

Tror det er funnet frem det du absolutt bør ha over. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...