Jump to content

Hausken whisperer


Joggen

Recommended Posts

Var ute å prøve skaut med min nye Hausken whisperer ikveld, men ble litt skuffa :( . Det smalt mye mer enn jeg hadde tenkt for å være en så stor demper. Har ikke så mye erfaring med demper bortsett fra den på salongen. Men bevares jeg trengte ikke hørselvern da. Nå skjøt jeg bare 5 skudd(6,5x55) med Sierra helmantel 140 GR, og ladda med ca 45 grains Raufoss NC 96 krutt. Mulig jeg har litt før høye forventninger til en så stor demper?. Vel jeg må jo prøve andre typer amo jeg til vanlig bruker før jeg gjør en konklusjon. Åssen erfaringer har dere med dempere/whisper, og åssen amo/ladninger kjører dere igjenom rifla når dere skyter?.

Link to comment
Share on other sites

Iflg Hausken, demper Whisper 4db mer enn min Hausken standard med bakkkammer, og min er veldig stille i forhold til Hausken standard, BR Reflex og Atec dempere i samme kategori. Jeg skyter med 6.5x65RWS, og jeg har fått komentarer på at min børse smeller mindre enn vanlig 6.5.

Forøvrig synes jeg du har mye krutt bak den kula, iallefall om det er en M bak 96 på kruttboxen din.

Men om du kun har vært borti 22 dempere tidligere, så kan jeg forstå at du blir litt"skuffet" over en demper til grovkaliber. Det er nok ikke mulig å dempe kuler og gasser som opererer i sånne hastigheter. Men munningsflamme og rekyl er betydlig "dempet". Og det er jo greit :)

Link to comment
Share on other sites

Han selgeren sa at whisperen dempet dobbelt så mye som Hausen standard. Nei hadde ikke tenkt at den dempet like mye som 22lr, med subsonic da. Har bare opplevd dempere feks når jeg er på skytebanen med mange andre, og der er det noen en bare hører en liten puff. Husker ikke helt hva jeg ladda disse sierra med. Har laddet forskjelige typer i det siste, men har det i tabellen i laderommet kjelleren. Det er det vi har brukt i skytterlaget til bane skyting. Men har hørt av flere at en på jakt amo må gå opp mot maks laddinger for å beholde farten på kula når en bruker demper.

Link to comment
Share on other sites

Vel, man mister ikke fart på kula ved bruk av demper, faktisk så kan man oppleve å få noen få m/sek mer.

Du får sammenligne din demper med en annen i samme kaliber og høre om det er stor forskjell. Er det tilfelle, bør du kanskje kontakte forhandler og få en annen i tilfelle det er noe galt med din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel prøve litt forskjellige typer amo kanskje, for å få mer sammenlignings grunnlag. Litt for tidlig å trekke slutninger etter bare 3 skudd. Jeg får høre hva slags amo og ladninger andre jeg kjenner bruker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...