Jump to content

Impregnering og inngåing av Lundhags


hoppalong

Recommended Posts

Har nå etter mangen år i Alfa Bever pro, handla meg Lundhags Professional High.. gjekk litt lei av membran sko som aldri tørka til dagen etterpå når eg skulle ut på jakt:) Valgte denne modellen framfor Syncro High og Ranger high, då den virka som den passa bedre på min fot.. Er litt spent på dette med krymping av cellegummien, men fulgte alle råd om å kjøpe eit nr for stor:)

 

Trenger nå litt råd og tips om kva framgangsmåte eg skal fylgja ang impregnering av skoa, har lest om at nokon bløyter skoa i vatn for at læret skal "truttne" rundt saumane, mens andre berre kliner på med voks.. kva er det beste for å få den vanntett?? og kva impregnering og voks er å annbefala?.... og korleis går eg inn skoa? nokon tips der?

Link to comment
Share on other sites

Grattis med nye sko!

Alt er etter personlige erfaringer om en bør blauteskoene først for så å impregnere.

Har gått bort ifra det og sauser heller inn skoene godt med en myk og dypttrengende voks for første gangs impregnering. Da vil ikke læret miste "spensten" eller "sitt livlige preg".

Vær obs på at dette vil gjøre læret mykere, dvs ikke like mye støtte i det lange løp. men da er også skoen potte tett mye lenger, og tørker mye mye fortere.

 

Etter det bruker jeg andre mer robuste vokser.

 

Har hørt mye før om at de krymper ca 1-0.5 str. Mine (syncro high) har ikke gjort det og er brukt i ca 1 års tid. Ifølge min korrespondanse med lundhags på daværende tidspunkt at deres nye gummi celler ikke krymper like mye som de gjorde tidligere.

Link to comment
Share on other sites

jeg har og syncro,,, kjøpte mine i fjor sommer,,, jeg pussa dem kun med bivoks først, å så har jeg brukt, gammeldags lädersmørning, denne lukter det for mange jævli av,men jeg syns denne funker bra, bruker kunn disse 2 da det er disse jeg har best erfaring med. jeg bruker alltid henda og masserer det inn, god gammeldags lädersmørning denne har jeg satt på ovnen og lunka på litt for å få den flytende og heller forsiktig rundt ved sømmene og masserer inn,,,,, å så er det bare å gå til krampa tar en :mrgreen:

men gå mye i myr å der det er fuktig så blir dem "våte" nok til at dem tillpasser seg, vaske dem å så pusse på ny,,,,,

 

jeg brukte mine mye for å tillpasse dem før jakta å det angra jeg ikke på,,,,,, mitt andre par lundhags å ska mye til for at denna kroppen setter noe anna på beina, :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...