Jump to content

Jakt på vestlandet


Eriksson

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny her på forumet och tänkte presentera mig. Jag heter Emil Eriksson och som ni kanske redan förstått är jag svensk. Trots min ringa ålder på 23 år har jag jagat i 14 år så jag är absolut ingen nybörjare. Hemma i Sverige jagar jag älg, rådjur, vildsvin, räv, hare med mera. Utöver det spenderade jag ca 6 månader i Nya Zeeland där jag jagade gems, tahr, hjort i fjellen.

 

Nu är det så att jag har fått jobb i Åsane och kommer att flytta till Bergen om tre veckor. Jag har tidigare bott i Norge i perriod med då jobbade jag ca 300 timmar i månaden och hann tyvärr inte med att jaga. Denna gången hade jag tänkt mig att stanna en längre perriod samt försöka leva ett mer normalt liv. Därför undrar jag hur man lättast går tillväga för att finna jakttillfällen, jag har varit inne på inatur.no men undrar ifall det finns andra sätt att finna jakttillfällen. Är det bättre att försöka binda kontakter på plats? Jag har nämligen förmånen att träffa mycket jägare i jobbet. Är det vanligt med jaktlag så som i Sverige eller är det mer ensamjakt? Köper man vanligvis en licens för ett vilt eller arrenderar man hela marken? All information mottages med glädje.

 

Emil

Link to comment
Share on other sites

Jakten foregår omtrent som i Sverige når det gjelder jaktlag. Det finnes mange måter å leie jakt på. Ved kjøp av jaktkort i et større grunneierlag, plass i jaktlag (snakk med grunneiere) og man kan leie et område alene. Jeg trur Åsane Jeger og Fiskeforening har tilbud om hjortejakt http://62.97.204.75/asanejff/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Les også her: http://www.brreg.no/jeger/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...