Jump to content

Ny rifle til madamen; Marlin XL7 eller Howa 1500?


JonI

Recommended Posts

Fruen i huset skal gå til innkjøp av ny rifle. Er ikke veldig kravstor. Enkel, grei og holdbar mekanisme med grei presisjon til en fornuftig pris.

 

Etter diverse leting og fundering har jeg funnet ut at valget står imellom Marlin XL7 og Howa 1500.

 

Noen som har erfaringer/anbefalinger om hva som er det beste valget av disse to??

Link to comment
Share on other sites

howa 1500 har vel fått de beste omtalene. eller de eneste jeg har hørt når det gjelder de 2 riflene. men selv har jeg valgt marlin xl7! hadde tenkt å kjøpe ei slik men falt for en Browning A-bolt istedet :)

marlin xl7 leverer godt nok til å skyte ryper på 200 meter om skyttern gjør det en skal;)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt med Marlin; men:

 

Mener at den XL7 jeg har sett hadde "lukket" magasin i bunn. Det er unødvendig mye mekk å måtte repetere magasinet tomt (iaf på denne type rifle; greit nok på en spesialisert lettvektsrigg a la Kimber Montana eller noe). Howa har hengslet magasinbunn; fungerer veldig fint.

 

De nyere Howa har 3-punkts sikring. Vet ikke med XL7, men dersom den ikke har det er det enda et punkt i favør av Howa. Dersom du fint klarer deg uten 3-punkts sikring kan du jo også overveie Weatherby Vanguard på XXL - det er samme kasse som Howa og en stokk som minner ganske mye om Howa Lightning (billigste Howa). Tror egentlig ikke det er mye som matcher Weatherby Vanguard til 3 tusen NYTT. Men for et par tusen mer ville jeg kjøpt Howa pga. sikringen.

 

Noe helt annet er at kravene "enkel, grei og holdbar" ikke er skremmende spesifikke, da er det jo mange muligheter brukt også.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Systra mi lånte en eldre Tikka i 308 første gangen hon jakta, muligens 595?

Fungerte greit, så hon valgte å kjøpe seg en Marlin XL7. Bra rifle, men rekylen ble merkbart mykje kraftigare pga av vekta på børsa.

Så no er den sendt inn for å få montert på lyddemper.

Bare en ting å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...