Jump to content

Hjelp til valg av linkshagle


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg er sær i valg av våpen. Berettaen (A390) har tjent meg godt siden jeg tok jegerprøven, men nå har jeg fått nokk kruttslam i trynet til å se verdien av ei skikkelig linksbørse, med godt tilpasset stokk. Jeg kunne sikkert fortsatt med halvauto, men ser i dagens samfunn god verdi av ei hagle som kan knekkes. "Alle" man møter i fjellet vet at ei knekt hagle er "ufarlig", men "ingen" vet når en halvauto er det.

 

Tankene går mot over-under. Løpsvelgeren vil jeg helst ha i avtrekkeren (eller avtrekkerbøylen?) da jeg har til gode å finne ei løsning i sikringsfløya som jeg klarer å betjene med anlagt våpen. Automatisk sikring er ikke noe must, da jeg er vant med halvautomater som må sikres manuelt. Utskiftbare chocker tar jeg som en selvfølge. Jeg skal ha relativt normalt fall på kolben, men trenger mye cast on for et godt anlegg (får på langt nær nok med berettaen).

 

Prisklassen jeg ser i er rundt 10.000 kr, og er er den enste jeg vet om som har et bra kolbeprogram er Lanber. Men den har både knotete løsvelger, og er for lang fra pistolgrepet til avtrekkeren. Hvilke andre kan jeg se på?

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert links halvauto? Altså fullstendig links inkludert utkaster? Jeg ser Fabarm har slike i omtrent din prisklasse. (2009 katalog side 24-25). Du kan høre med Våpensøilen om pris/levering.

 

Hvilke nye o/u hagler i den prisklassen som leveres venstrehendt har jeg ikke holdt oversikt over, men det finnes noen. Dersom du vurderer brukte våpen kan det gjerne være noe og hente? Da blir med ett pent brukte våpen til dobbel nypris av ditt budsjett tilgjengelig også.

 

Ellers så lurer jeg litt på hvorfor du er så opptatt av hurtig betjening av løpsvelgeren? Det er kun i forbindelse med leirduesti/sporting jeg har brukt løpsvelger aktivt, aldri på jakt. De siste årene har jeg jaktet med en traphagle uten løpsvelger, og det har aldri bekymret meg et øyeblikk at jeg ikke kan velge hvilket løp som går først.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke løpsvelgeren som noe alfa omega, men kjekk å ha betjenelig. Finner jeg noe med godt tilbud på skikkelig tilpasset stokk kan jeg fravike den...

 

Jeg kunne sikkert fortsatt med halvauto, men ser i dagens samfunn god verdi av ei hagle som kan knekkes. "Alle" man møter i fjellet vet at ei knekt hagle er "ufarlig", men "ingen" vet når en halvauto er det.

 

Fabarm er uansett uaktuell, også den er alt for lang fra pistolgrep til avtrekker, men jeg har vurdert andre halvautoer. Berettaen jeg har er også justerbar stokk på, men denne klarer jeg ikke legge nok cast i til å få et optimalt anlegg. Alternativet kan jo være å få bøyd stanga kolben sitter på, og støpe støtteshims selv. Tankene går mot benelli (brukt), men har til gode å prøve en i skuldra.

 

Problemet generelt med å kjøpe brukt er å få en stokk som passer godt. Jeg vil tippe 99% av alle linkshagler i Norge har alt for lite cast, og den siste ene prosenten er trolig så fonøyd at de ikke selger før de er i grava.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...