Jump to content

Våpenloven


Tommy Tikka

Recommended Posts

Det vil være en vesnesforskjell på intensjonen med jaktvåpengarderoben og forvaltningspraksis. Å svare bekreftende eller avkreftende på spørsmålet ditt er med andre ord umulig - du må vente og se hva forvaltningen av dine søknader fører til. men ellers; ja - det er meningen at det skal være slik - og det gjelder kun jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo be dem lese gjeldende rundskriv fra pod :wink:https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_476.pdf

 

Og da spesielt (se min understrekning):

Søker som er innført i Jegerregisteret kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen.

Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan

dokumentere et meget kvalifisert behov.

Ved vurderingen av hva som er et meget kvalifisert behov viser Politidirektoratet til

justisministerens svar i anledning spørsmål til Stortinget 21. august 2008:

«…………………….Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme

hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier seg om flere

våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en fordeling av våpen

som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta i. En jeger vil

også kunne erverve våpen utover denne kvoten såfremt vedkommende har behov

for det. I disse tilfellene kreves det at han kan dokumentere et «meget kvalifisert

behov» for ytterligere jaktvåpen. Denne ordningen erstatter tidligere praksis hvor

søkeren måtte dokumentere et særskilt behov for å erverve og inneha mer enn ett

skytevåpen innenfor våpenets bruksområde. Ordningen må derfor anses som en

liberalisering med hensyn til dagens regler ved at det ikke må søkes spesielt for hvert

enkelt våpen innenfor sammen bruksområde.

 

Jeg burde lage meg ett dokument med dette svaret ferdigt tror jeg, og 1 legge det ut som sticky her, og 2 sende det til samtlige politikammer landet rundt som en påminnelse.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...