Jump to content

hvordan forvalter dere elg stammen hos dere ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

her jeg jakter, som er på sørlandet er som kjent den store elg stammen som var på midten av 90 tallet, blitt kraftig redusert. størrelsen på dyra er også blitt mindere. enda skal elg stammen reduseres, og det oppfordres til å skyte 35 % voksne dyr. dette blir feil for meg fordi

det som regel blir skutt store fine okser og kuer, som er topp avels dyr. disse er som regel di føste dyrene som detter, og vi sliter med å få alle disse ungdyr som vi skal ha. hvorfor kan vi ikke heller skyte flere (skrale) han dyr med dårlig annleg som kanskje bikker 150 kg grensa.

 

dette er et tema som det er mange meninger om, å det er interesant å høre hva andre mener om dette temaet. er det noen som har erfaring med det som skjer på sørlandet nå ?

og kan vi vente oss en vekst i både størrelse og tetthet ? hvordan er avskytingen i resten av norge ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjøl har få bastante meininger om hvilke dyr vi bør/ikke bør skyte. Men jeg er veldig sikker på at stammen har vært ALT FOR stor over for lang tid mange steder i landet, slik at beitet er ødelagt. Og da skal det en utrolig liten vinterstamme til for å holde det (beitet) nede. Det at beitet er så nedåttgnagd er også hovedgrunnen til at gjennomsnittsvektene er så redusert ifh til hva de var på 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Her er det noen som er veldig for Kalmar-modellen, men de har endt opp med en light utgave der den viktigste delen er kalve % på 50 eller 60. Jeg personlig er for kalmar fullt ut da jeg tror den ville gjort det enklere for meg som jeger. Nå starter jakta hvert år med klare formaninger fra jaktlederen om å skyte kvigen(e) på kvota først så vi slipper det "problemet" på slutten av jakta. Ifjor ble det siste dyret vi felte ei ku da vi skulle ha kvige. :!:

Link to comment
Share on other sites

Vi har en ordning som jeg syns er bra. Vi har en vektgrense på 150 kg. Alt under denne er kalv/ungdyr/skrapdyr. 65% skal være i denne gruppa, resterende er fordelt med 20% okse og 15% ku. Nå har vektene økt såpass at vektgrensen kanskje bør økes til 160 kg.

 

Fordelen er at vi har skutt kuer på 18-22 år som går under vektgrensen. Dermed gir systemet mulighet for foryngelse.

 

Det man MÅ være forsiktige med er å ta ut for mange okser. I distriktet vårt ble altfor mange okser skutt ut for 15-25 år siden. Det førte til kalveløse kuer, bittesmå okser uten særlig til horn kom i brunst, sein parring og dermed bittesmå kalver - og selvsagt falt vektene på alle typer dyr. Vi skjøt ungdyr på 80-120 kg dengang. Nå ligger faktisk noen av ungdyrene våre i overkant av vektgrensen på 150 kg.

 

Min erfaring er derfor at avskyting faktisk har minst like mye å si som beitetilgangen. Uansett om vi vil ha en liten eller stor elgstamme er vi vel alle interessert i å ha en sunnest mulig stamme.

Link to comment
Share on other sites

Har noen plantefelt me furu, der ser det ut som det elgeparty'et.

Avføring og spor øver alt!

Alt som de rekker opp til er ødelakt, ser ut som det har vore atomutslipp rundt i plentefeltet :shock:

vore lite elg i område noen år, men nå er det for mye.

Alt er ødelakt, mesteparten av trea var akkurat får små slik at elgen rakk opp :?

Ikke har vi kvote på elg heller, men grunneigerene har ikke komt så langt.

Det er tre grunneigere som må slå seg sammen i tilfelle, da får vi kvote på 1 eller 2 dyr.

Men i vinter stod det 6 stk hoss en grunneiger. På det andre var det ikke så mange men noen der også.

 

Det ser ut som elgestammen har tatt seg kraftig opp her di siste åra, nå må det til me kvoter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Det man MÅ være forsiktige med er å ta ut for mange okser. I distriktet vårt ble altfor mange okser skutt ut for 15-25 år siden. Det førte til kalveløse kuer, bittesmå okser uten særlig til horn kom i brunst, sein parring og dermed bittesmå kalver - og selvsagt falt vektene på alle typer dyr. Vi skjøt ungdyr på 80-120 kg dengang. Nå ligger faktisk noen av ungdyrene våre i overkant av vektgrensen på 150 kg.

 

helt enig i at vi må spare di største oksene, her er det ikke mange av di, men noen er det jo.

ble sett to veldig fine i jakta i fjor, desverre ble den ene skutt. dette var en okse på 250 kg, noe som er blitt et skjeldent syn her. disse synes jeg vi burde total frede og heller skyte flere og mindre okser. en annen ting jeg lurer litt på er hvorfor vi skal skyte 50% av hvert kjønn, når en okse bedekker 1,5 ku i snitt. er det høyere dødlighet blandt oksene ?

 

her er foresten snittvekta på ungdyr ca 100 kg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...