Jump to content

Fungerer denne picatinny skinna på sako?


308 Sako

Recommended Posts

Kommer an på hvilken Sako det er du har. Står da ei liste inne på linken din hvlike sakoer den passer på og noen godt merkede modeller den ikke passer på... Har du mange sakoer da? Ei skinne pr børse til 125 euro, pluss frakt og mva, ikke minst skikkelige ringer som veier en del og fort koster det samme som skinna. Da nærmer det seg farlig det samme som en ekstra kikkert av ok kvalitet, om du ikke trenger toppoptikk på begge børsene!

Link to comment
Share on other sites

Har 2 sakoer, en 75 og en M591 med samme optilock skinne eller hva det heter. Jeg ser også på siden at det står den vil passe, men spørsmålet mitt er om noen har erfaring med denne og om den er holbar og fungerer bra. Mulig jeg formulerte meg utydelig :)

Kikkerten jeg bruker nå er en S&B 3-12X50 Zenith flash dot 7 med kompensator. Og ja jeg ønsker meg denne optikken på begge børsene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ei slik skinne liggende å slenge. Gjør jobben, men er unødvendig høy. For å få montert en slik kikkert du nevner må du ha de laveste ringene du får tak i.

Jeg bruker den ikke.

Siden skinna passer alt av sako kasser(minus TRG), stikker skinna et stykke foran låsekassa og inn over løpet på en 308 låsekasse lengde. Og din bender er såpass kort at du må sannsynligvis dytte kikkerten max framover for at linsa ikke skal komme i konflikt med skinna.

Er nok lurt å skaffe ei skinne med litt fall på(MOA), for Bender kikkertene ikke veldig mye høyde justering.

Har brukt skinna fra vixen kasse størrelse og opp.

Hvis du ikke skal strekke holdene, men har lyst å bruke en kikkert på to rifler. Kjøp IOR sako pic basene. Disse har ikke fall(MOA), men passer rett i sako sporene. Har også et slikt ekstra sett liggende å slenge :D

Men også disse er i høyeste laget hvis du en gang vil sette på en liten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal strekke holdene, men har lyst å bruke en kikkert på to rifler. Kjøp IOR sako pic basene. Disse har ikke fall(MOA), men passer rett i sako sporene. Har også et slikt ekstra sett liggende å slenge

Men også disse er i høyeste laget hvis du en gang vil sette på en liten kikkert.

 

Er det slike du mener? http://swfa.com/IOR-Heavy-Duty-Picatinny-2-Piece-Base-P42574.aspx

Blir nok ikke mindre en S&B med x 50mm objektivdiameter, men kunne tenkt men 20 MOA

 

Siden skinna passer alt av sako kasser(minus TRG), stikker skinna et stykke foran låsekassa og inn over løpet på en 308 låsekasse lengde. Og din bender er såpass kort at du må sannsynligvis dytte kikkerten max framover for at linsa ikke skal komme i konflikt med skinna.

Hva med å kappe litt av fremre del av skinna?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på roedal skinna(linken din) ser du at skinna er åpen midt i skinna, dette for å få justerings muligheter. Går helt sikkert an å kappe,men en kan like gjerne få litt trøbbel. Den åpninga i skinna blir fort til en "U" åpning, istedenfor en lukket "O".

Når en strammer skinna fast i basene kan "U" åpningen bli større. Men dette kan sikkert enkelt fikses.

Du kan få mi skinne for 500,-

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har bestilt blanks picatinny skinne som en eller annen smed skal få lov å frese ned :D

og bestilt laveste Seekins 0,92" for 34mm

 

Har målt og sett på montasjen jeg har nå og funnet ut at med de nye ringene må picatinny skinna være ca 7mm

 

Mitt spørsmål: Går dette ann? Eller blir det for lavt for skinna? Er aluminiumskinne som er bestilt, må frese ned og lage tilt hos smed

Link to comment
Share on other sites

Hvor tykk er pipa di?

Mål der du forventer at 56mm linsa blir liggende over løpet.

Trur det går helt flott.

Jeg har jo ior baser(også), så med mine mål kan du eventuelt trekke fra en mm eller to på høyden i skinna di.

Kikkerten du skal ha.... Hvor lang er den.

Hvordan liker du å montere kikkerten. Hvis du som meg, dytter kikkerten max framover på kassa. Det får betydning for hvor 56mm linsa havner over løpet

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er 41 cm lang.

Med Zenith jeg har nå som er 35cm eller noe slikt havner fremre linse så langt frem at løpet er flatet ut. Skyver kikkerten så langt frem jeg kan pga lang nakke :D

 

På nye kikkerten har jeg ikke mye valg av plassering av ringer pga lysbryter, men håper jeg får montert ringene så langt frem på skinna at jeg får nok lengde likevel.

 

Jeg har gjort følgende. Målte ringene jeg har nå på Zenith kikkerten som ligger rett over løpet. De er 26mm fra bunnen/låskassa til senter kikkert.

 

PM II har 56mm i forhold til Zenith med 50, fra senterlinje og ned trenger jeg da 3mm ekstra høyde. Blir da 29mm fra bunnen av picatinny til senter kikkert. Har ikke skinne nå, kun ringer rett på låskassa.

Seekins 34mm lav er 0,92" eller 23,4mm fra bunnen til senter.

29mm - 23,4 = 5,6mm dersom jeg legger inn plass for butler creek og kanskje mirageband tenkte jeg ca 7mm høyde på skinna kunne passe.

 

Blanks skinna er 0,4" eller 10,16mm høy. Spørsmålet var om man kan frese av 3mm uten at det "ødelegger" skinna med tanke på montering av ringer eller styrken på skinna?

Link to comment
Share on other sites

Picatinny som metervare? Har du tenkt å få maskinert skinna så du kan bruke de org. sporene på kassa, eller skru skinna fast som vanlig? Du bør sjekke om hylseutkastet på 75'en tillater dette før du borrer hull iallfall. 6x47's forslag vil gi deg mer plass over porten.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje fult en meter men 12" er den jeg har bestilt. Får de både kortere og lenger.

 

Tenkte ikkje å tilpasse spora, men å skru fast som Roe viser i bloggen sin.

 

Skal først gjøre dette med M591, så får vi se på 75 etterhvert. Skal sjekke utkastet først, takk for tipset :D

Link to comment
Share on other sites

Kalles gjerne metervare da, he. Høvdingen på J&F brukte 34 mm. ringer sammen med Optiloc baser på en 75. Enda et alternativ, men kan jo ikke bytte direkte da.

 

 

Har vurdert dette også, men for å få 20Moa må en drive med litt modifisering tror jeg.

 

Planen er å ha samme system på begge riflene slik at jeg kan hive kikkertene fra den ene til den andre etter smak og behag. Lettvint

Link to comment
Share on other sites

Stille over dammen.

 

Bestilte Seekins ringer på deres nettsider, og sendte mail i tillegg for å få bekreftelse.

Har ikke fått tilbakemeldig :?

 

Er de litt leie å få på gli angående salg hit tro?

Opplyste om at dersom det var problemer med å sende til Norge hadde jeg adresse hos JetPack eller hva de heter igjen der borte.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...