Jump to content

Test av "eikenøtt" 22 flobert


Guest Stephen

Recommended Posts

Hei!

 

Med litt tid til overs tok jeg med børsa for å prøveskyte noen eikenøtter. Da det ble diskutert for litt siden i denne tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=35272

 

Tenkte det var greit med noen bilder å dele opplevelsen med dere!

 

Testen er ikke omfattende og bedre resultater er nok oppnåelig. Hadde dessverre ikke mulighet til å skyte\sammenligne med vanlig 22LR ammunisjon på grunn av omstendighetene. Siktet/børsa ble ikke innstilt eller innskutt etter Eikenøttene. Skulle også ha sammenlignet med 10/22 men den står uten montasje. Så jeg måtte ta til takke med luftgeværet. Tok utganspunkt i dette: (og et stort smil :D)

 

- CZ Varmint 22LR, Bushnell 3-9x40, tofot m/ vugge og A-tec lyddeper: Innskutt på 50 m og samler innenfor kronestykket.

- 15 meter fra standplass til kulefanger.

- Mobilkamera.

- Gamo Shadow luftgevær 4,5mm

 

syt9xc.jpg

Eikenøtt

 

 

5meqf4.jpg

CZ med noe uvanlig mønster i stokken, mørke striper på begge sider.

 

32zrigz.jpg

5 skudd fra 15 meter. De 3 første samlet bra nærmest prikken, som er 2,5cm. Etterfulgt av to slengere.

 

34oydfk.jpg

Slik så prosjektilene ut etter møtet med kulefangeren.

 

2d82v07.jpg

Baksiden av kulefangeren fikk seg også en trøkk. Dette overasket meg noe, da jeg hadde forestilt meg skuddene som litt kraftigere enn et luftgeværskudd fra Gamoen, som er et relativt kraftig luftgevær.

 

Prøvde meg også på noen epler, 15 m:

 

314sfar.jpg

Eikenøtt fra venstre.

 

sv48d0.jpg

Ved nærmere inspeksjon og forsiktig pirking så resultatet slik ut på "Gamoeplet"

 

Og slik på "eikenøtteplet"

71kaxt.jpg

 

Konklusjon: Tja... Dersom børsa blir innskutt med denne ammunisjonen, kan en vel oppnå en viss presisjon. Som kan brukes på en eller annen trost på korte hold. En dag når tiden streker til skal jeg skyte inn både CZ og 10/22 for å gjøre opp en skikkelig konklusjon. Med "kort" rekkevidde og nærmest lydløs er den super til blinkskyting i boligfelt o.l.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...