Jump to content

TUBBS Truger, en brukerrapport.


John A

Recommended Posts

Etter å ha vært eier av forsvarets aluminiumstruger og et par Canadatruger i lang tid og aldri blitt helt fornøyd med noen av dem gikk jeg i vinter til innkjøp av et par Tubbs Altitude 36” Military. Og som Kammermedlem så får jeg vel dele mine erfaringer så godt jeg kan.

 

Først og for ordens skyld: Jeg har ingen relasjoner til Tubbs eller noe firma som selger Tubbs.

 

Litt om de gamle trugene først.

 

Forsvarets aluminiumstruger har havnet på hytta som vannbærertruger fordi jeg synes de er ubehagelige å gå med over tid, dette skyldes at akslingen som bindingen er festet på er oppå selve trugen. Jeg får følelsen av å gå med tærne pekende mot grantoppene og blir sliten i leggene. Ellers er de solide og greie med litt klønete binding som lett faller av å blir borte i snøen.

 

Mine gamle Canadatruger ble kjøpt på hos en våpenbutikk på Gjøvik for nesten tjue år siden og er flott håndverk. Fettlærsbindingene gir meg inntrykk av å ha trugene ”medsendt” og ”dinglende” rundt bena. De er altså ikke det mest presise jeg har opplevd å gå med…

 

Så til TUBBS.

 

Tubbs Altitude 36” Military gir et meget solid inntrykk men så er de heller ikke av de letteste.

Alle sammenføyninger virker solide og jeg kan ikke se noe som har gitt seg eller blitt ”slapt” i løpet av vinteren.

Bindingssystemet som heter Control Wing System har som navnet sier vinger som går bakover langs skosålen, systemet gir meg følelsen av å ha god kontroll over trugene. Påspenning går greit, det er enkelt å stramme reimene. En bør tenke litt over hvordan man stiller den fremste reima da dette vil påvirke hvor en får dreiepunktet under foten.

tubbspic3mu2.jpg

tubbspic4lt6.jpg

 

Klørne under er voldsomme og av rustfritt stål, de gir et bunnsolid feste på skare. De to i front peker frem og ned, så de ”søker” feste hvis en ikke letter bena når en går på skare. Ja, jeg har egne erfaringer her…

Jeg opplevde klabbing i klørne ved nullføre med nysnø og det blir en ganske tung kladd, men det er ikke så mange slike dager i løpet av vinteren.

tubbspic1vp0.jpg

 

Å gå på disse trugene er nesten som å gå som vanlig, det er ikke nødvendig med noe spesielt bred gange. De svinger lett rundt akselen som bindingen er festet på, denne akslingen ligger også under duken slik at den ikke får følelsen av å gå med tærne i været slik som på aluminiumtrugene jeg har nevnt. Bæreevnen i løssnø er god, jeg føler at jeg flyter godt med mine 90+ Kg.

 

Knirke knirke knirke...

 

Det var en lyd med her ja, spesielt under tørre forhold.

Lyden ble lokaliser til det svarte båndet som fester akslingen til aluminiumsrammen. Hvert steg ga et høyt og tydelig kniiirrk! Utrolig gjennomtrengende plastknirk. I låven fant jeg en boks med et lurium som heter Molycote som fikk lyden til å forsvinne, dette stoffet er et smørefett for plast så vidt jeg vet. Ikke spør meg hvor det kan kjøpes. Det var litt tuklete å få dette mellom båndet og rammen for det er stramme saker.

tubbspic5vf3.jpg

 

Dette er mine erfaringer med Tubbs Altitude 36” Military, håper de kan være til hjelp for noen.

 

John A

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg Tubbs "altitude" 36 . Det er ikke militærmodellen. Har brukt de mye, nå senest sist helg i indre Agder i tildels råtten snø. Tross mine 105 kg og en sekk full av godsaker, bærer de utrolig bra under alle forhold. Og de virker og være utrolig solide,har vært borti myr kvist og stein, rett og slett ganske uvøren bruk, men de ser ut til å tåle det meste. Eneste ulempen er vel at de lager noe lyd, men jeg jakter ikke i meterdyp snø, så det er ikke så "fali" for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når det gjelder klabbing under truger, på skifeller, snø som legger seg opp på skiene, eller opp på trugene og gjør disse tyngre enn nødvendig har jeg tatt i bruk silikonspray, dette løser ikke probleme 100 % men hjelper en god del og er bedre enn ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...