Jump to content

Kongsberg m/59 - pris og interesse


Tron

Recommended Posts

Har noen en idè om hva som er realistisk pris for et Kongsberg m/59 skarpskyttergevær i originalstand? Har ikke sett våpenet, men forstår at det har stått ubrukt og "uvedlikeholdt" i et skap i flere tiår. Er det noen interesse for disse riflene? Evt. bare som låskasse/til ombygging?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kjøpe en M/59 F1 av Forsvarets Avhendingsprosjekt for noen år tilbake. De solgte et visst antall hvert år (500 stk?) og offiserer i Heimevernet (Forsvaret?) kunne søke om å være med på 'loddtrekning' om å få kjøpe en av disse, evt. en orginal M 98. (30-06.) Våpnet jeg fikk var i ubrukt stand. Det fulgte ikke med kikkert eller orginal sidemontasje.

 

Jeg tror jeg betalte 1400 kroner for børsa. Orginal montasje og kikkert i kogger fikk jeg kjøpt av en bruker på Sluttstykket/Kammeret. De var også i utmerket stand. Jeg betalte ca. like mye for kikkert/montasje som for børsa.

Link to comment
Share on other sites

Har noen en idè om hva som er realistisk pris for et Kongsberg m/59 skarpskyttergevær i originalstand? Har ikke sett våpenet, men forstår at det har stått ubrukt og "uvedlikeholdt" i et skap i flere tiår. Er det noen interesse for disse riflene? Evt. bare som låskasse/til ombygging?

 

Tron

 

Løpet kan være fint. Men 1-2000kr er vel prisen på sånne nærmest uansett tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...