Jump to content

Drevpremiering for ettersøkshund


Ranger

Recommended Posts

Hei, nå står jeg jaggu fast her, og flere med meg. eusa_think.gif

 

De lavbeinte hundene (dachs, basset osv) kan bli godkjente ettersøkshunder for eget jaktlag og etter avtale nabovaldet, såfremt de er jaktpremiert og har bestått fersksporprøve. Men hvilken grad av jaktpremiering må de ha? I mitt hode har det alltid svirret at hunden må ha minimum 2. premie på drevprøve i tillegg til fersksporprøven, men ble veldig i tvil da jeg så et utdrag av regelverket:

 

§ 26. Unntak for bruk av ettersøkshund på eget jaktfelt og i tilstøtende nabojaktfelt

"Vilkåret for slik bruk er at hund etter 1. og 2. ledd er jaktpremiert etter jaktprøveregler fastsatt av Norsk Kennel Klub og godkjent av direktoratet (...)."

 

Min understreking. Skal man tolke dette så er jo 3. premie den laveste premieringen på drevprøver, er det da tilstrekkelig med 3. premie i tillegg til fersksporprøven?

Link to comment
Share on other sites

§ 26. Unntak for bruk av ettersøkshund på eget jaktfelt og i tilstøtende nabojaktfelt

 

Jeger eller jaktlag som har lavbeint, drivende hund av rasene dachshund, basset, drever og beagle kan få hunden godkjent som ettersøkshund på hjort og rådyr på eget jaktfelt og etter skriftlig avtale i tilstøtende nabojaktfelt.

 

 

Vilkåret for slik bruk er at hund etter 1. og 2. ledd er jaktpremiert etter jaktprøveregler fastsatt av Norsk Kennel Klub og godkjent av direktoratet, og at hund som tilhører Schweisshundrasene har bestått bruksprøven til Norsk Schweisshund Klubb. For lavbente drivende hunder må prøven være avlagt med hjort eller rådyr som drevdyr, og hunden må i tillegg ha bestått fersksporprøve etter instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund.

 

Holder med premiering, men drevdyret må være hjort eller rådyr

Link to comment
Share on other sites

Ja det med hjort og rådyr er greit, og fersksporprøven må være minst 7 poeng. Skal man tolke paragrafen så står det jo svart på hvitt at jaktpremiering er nok, og en 3. premie på jaktprøve er jo godkjent faktor i andre sammenhenger (feks å stille hund i bruksklasse på utstilling), men ett eller annet sted har jeg for meg å ha hørt at 2. premie på jaktprøve må til i denne sammenhengen... eusa_think.gif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som ett lite tilegg

 

Lavbente hunder som brukes på denne måten er kun lovlig på Hjort og Rådyr skal den

brukes på Elg må den opp til full prøve.

 

En annen ting

Får man noen papirer på at hunden er godkjent til eget jaktlag eller må man dra med seg prøveresultat osv

når man kjøper jaktkort?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, burde vel nevnt det med hjort og rådyr som viltart for ordens skyld.

 

Ja, du får et eget plastlaminert kort/bevis hvor det står med store bokstaver GODKJENT ETTERSØKSHUND I EGET JAKTLAG, så det ikke skal være tvil om hva slags godkjenning det er. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som ett lite tilegg

 

Lavbente hunder som brukes på denne måten er kun lovlig på Hjort og Rådyr skal den

brukes på Elg må den opp til full prøve.

 

ER du sikker på dette?

 

Kan ikke huske at jeg har sett noe slikt skrevet noe sted? Du kan sikkert komme med kildehenvisning?

Trodde ikke det var forskjell på elg og rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Og der stod det svart på hvit!

Helt korrekt som det er skrevet over. Drivende hunder må være godkjente ettersøkshunder for å være godkjent på elg. Holder ikke med godkjenning i eget vald. Da er de kun lovlige på hjort og rådyr!

 

Takk for infoen

Link to comment
Share on other sites

Stemmer nok det, i følge paragrafen har du bare lov til å drive ettersøk på hjort og rådyr med slik hund:

 

§26 Unntak for bruk av ettersøkshund på eget jaktfelt:

"Jeger eller jaktlag som har lavbeint, drivende hund av rasene dachshund, basset, drever og beagle kan få hunden godkjent som ettersøkshund på hjort og rådyr på eget jaktfelt og etter skriftlig avtale i tilstøtende nabojaktfelt."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...