Jump to content

Husflidprosjekt - Rear shooting rest.


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Først litt bakgrunnsinfo... Scroll ned om du vil.

Fant en gammel Singer symaskin i kjelleren, en sånn arti sak med sveiv som de fleste stuer vekk eller bruker til pynt.

Jeg snurra litt i håndtaket og fant ut den trengte en dråpe olje eller tre, for det var noen år siden denne var i bruk :| Det lå tjukke lag av støv og spindelvev på den. Før noen får assosiasjoner av slakke håndledd, nakkesleng og rosa silkeskjorter; la meg berolige.... Symaskiner er fasinerende, og fra jeg var en liten pjokk har jeg likt mekanikk, så når det var noe som gikk i stykker i barndomshjemmet sto jeg klar med skrujernet. Det er lett å skru ting fra hverandre, og noen ganger klarte jeg til og med å skru ting sammen igjen også :lol: . Jeg har til og med vært eier av en gammel Citroen uten å bruke fagfolk til reparasjoner og motorbytte! På skolens husflidstimer på barneskolen var jeg den eneste som slapp å strikke gryteklut (thank you lord) ettersom jeg var Master of disaster på symaskiner. På denne singeren måtte jeg riktignok tenke litt for å tre tråden riktig og få riktig tensjon på over- og undertråd, men den funket etterhvert.

 

Etter noen spede forsøk på ammotesting og langholdskyting med halvbra bakstøtte fikk jeg lyst til å lage meg en selv.

24g7eqr.jpg

En enkel skisse ble tegnet på en post-it-lapp, og en rull bevernylon ble 30cm kortere. Resten gikk på frihånd. Veien blir til mens den gåes.

 

Shootingresten er laget av kun 2 stk tøylapper + påfyllingstube. Et lite stykke origami vil jeg si.

ztd942.jpg

Her er øvre del nesten ferdig. Den er brettet, sydd og vrengt til sin form av ei 10cm høy remse bevernylon.

 

15yw7ro.jpg

Sånn. Øvre del ferdig.

 

33kdwz4.jpg - rmtedk.jpg

Bunnen tar form, og tommestokken må til for å ordne samme omkrets på de to delene som skal syes sammen.

 

2pqp992.jpg - s1qplx.jpg

Siste sjekk før sammenføying - Alt må vrenges ut gjennom påfyllingstuben etter monteringen.

 

2n081zm.jpg - 296eszl.jpg

Ferdigvrengt - Har benyttet gammelt hylsepoleringsmedium (ris og corncob-mix) som fyllmasse.

 

Påfyllingstuben syes igjen og vrenges inn i sitt eget hull. Borte.

29ygnew.jpg - 2v7xmo7.jpg

Ferdig.

25jytsh.jpg - 1zqavj5.jpg

og klar til testing.

Fornøyd med stabil og lettjustert kolbestyring! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...