Jump to content

Skyting med grunneiers tillatelse. Lov ikke lov?


korporal

Recommended Posts

Jeg mangler en plass til og testskyte hjemmerulla patroner (kronografere og pressisjon).

Er det mulig og skyte på en plass med grunneiers tillatelse og der alle sikkerhetshensyn er tatt?

 

Lurer på om dere vet hva lovverket sier om dette?

 

På skytterbanen her virker det ikke som om det finnes hjemmeladere. Har ikke sett snurten av en kronograf eller hørt snakk om lading noen gang. Er litt flaut og komme drassende med kronograf og micrometer og utstyr i huggu å ræva.

 

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Er litt flaut og komme drassende med kronograf og micrometer og utstyr i huggu å ræva.

 

Hvorfor det? Nå skyter jeg med pistol, og vi har en som iblant kommer med kronograf. Ingen som har sett rart på han av den grunn. :) Jeg vurderer å kjøpe en kronograf selv også. Greit å kunne måle noe av hjemmebaksten.

 

Kanskje det også åpner øynene på flere at hjemmelading har noe for seg? :)

Link to comment
Share on other sites

Morsomt å dukke opp med hjemmeproduserte ting. Kronograf reagerer ingen på. Om noen skulle reagere tror jeg det er positive reaksjoner. "Her kommer en som virkelig er interessert".

 

Morsom sak da jeg var på skytebanen sist, for å skyte inn ny kikkert, med .222'en. Lader disse sjøl. Ved siden av lå en guttunge med ny .223, far med 6,5 og bestefar med et annet elgkaliber. Ble litt prat, for rifla til guttungen, A-bolt, var fin, og jeg måtte glo litt. Nevnte på at jeg ladet til Fox'en min sjøl og viste et par patroner og reklamerte litt for hvor morsomt det er å lage ammo. "Hmmm", sa karen, "de ser jo akkurat som de man får kjøpt i butikken!" :lol: Hvordan burde de egentlig ha sett ut, tenkte jeg da...

 

Men faktum var at de syntes det var interessant å høre om Vmax, Berger, skreddersying av patroner til sitt bruk osv. Ikke minst var det morsomt å vise frem samlinger på ned mot 8 mm og! Så at folk titter skjevt på han raringen i hjørnet med det mystiske, og sikkert veldig farlige, instrumentet han drar med seg, nei det tror jeg ikke du trenger å tenke på! Det blir heller en kilde til sosialisering! :mrgreen:

 

Litt på siden av topic, men om du ikke bor innerst i pottitland hvor alle er i nær slekt, alle er elgjegere, med Felleskjøpetcaps som jaktutstyr, alle har "7,62 lang", og alle ser på nykommere som noe rart og urbant, ja så trenger du neppe å lete etter egne steder, men om du vil skyte alene, så er det ingenting i veien for å høre med grunneier. Han bestemmer slik sjøl, men vær obs på sikkerhet, og ikke skyt midt i kirketida om du feks bor i Kvinesdal eller andre mer eller mindre åndelige steder! :wink: Altså, ta hensyn til støyen for naboene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...