Jump to content

Jegerfelt på Jonsvatnet


Barskekarsten

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve meg for første gang på et stevne til helgen: Jegerfelt hos Nidaros Skytterlag nå på lørdag den 1.5.

 

Så kommer alle spørsmålene jeg ikke finner ut av:

Kan jeg stille med mitt normale våpen?

Jeg har en Tikka T3 Super Varmint i 6,5x55 med en Swaro. 2,5-10x56 på toppen. Uten patroner veier den ca 4,55kg Den har ikke noen reim. Må jeg eventuelt gjøre noen modifikasjoner/plombere noe? Jeg har ikke funnet noen regler til nå.

Hvordan foregår det hele?

Jeg er helt ny på dette her og finner ikke noe info om jegerfelt hos DFS.no eller på Nidaros SL sine sider.

 

Til slutt: Noen som skal skyte og som kan guide meg litt på lørdag? Jeg har opplevd mye forskjellig kultur på skytebaner rundt i landet og det er greit å ikke gå i alle de lokale fellene.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen skal du være!

 

På disse skytingene skyter vi med det vi har. Kombi, dobbeltrifle, svartkrutt, historisk.....alt som kan skytes med.

 

Grunnen til at du ikke finner noen regler mht. våpen, er at det er ingen. Dette er treningsskyting og intern kniving mellom kamerater. Ingen klassedeling eller annet, kun ren fornøyelseskyting. På disse skytingene kommer det frem fra skapet det som ikke benyttes ellers.

Etter 1. april er det jo tellende som del av de tredve obligatoriske, og utmerket trening. Kan nevnes at for et par år siden sammenfalt en skyting med en JFF jaktfelt på nabo banen. Nidaros hadde ca 150 startende, JFF - felten hadde noen og tredve.

 

Ta en tur på banen, arrangører er meget imøtekommende og hjelpsomme. Til lørdag er det også premiering - etter trekning fra startlistene fra alle fem jaktfelter. Dette betyr at guttungen som skyter .22Lr har samme muligheter som voksne med "ultra bultra racing" våpen og skyteklær til å stikke av med premiene.

 

Skulle gjerne guidet, men har syke barn og kan trolig ikke stille :cry::cry:

Link to comment
Share on other sites

Innskytning på 100 metern på skytebana til venstre. 3 + 2 skudd i valgfri stilling. Resten av skytinga er på banen til høyre. Da er det 3 + 3 + 3 +3 skudd sitttende på hold fra 100 til 200 meter. Fugl@100, rev@150, gaupe@160, og rådyr@200. Så avsluttes det hele med 3 skudd stående lang arm mot en eller annen liten krabat på ca 30 meters hold. Du trenger altså 20 skudd for å delta.

 

Alt er veldig uformellt og trivelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...