Jump to content

Springfield Trapdoor m/1873 i hus!


Nygaard

Recommended Posts

Heisann!

 

Da min farfar begynner å bli en aldrende herremann, ville han at jeg skulle overta hans Trapdoor m/1873. Det er en rytterkarabin, salbøylen kan sees på venstre side. Et deilig, lite gevær!

 

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord, derav disse >2000 (klikkbare) ordene:

 

16346.jpg

16347.jpg

 

Det jeg undrer meg litt på er både hvorvidt jeg bør skyte med denne. Det hadde vært artig å forsøke noen originalladninger med 55 grains svartkrutt og 405 grains blykule, selvsagt etterfulgt av varmt vann gjennom løp og grundig puss generelt. Jeg vil nødig ødelegge noe, så jeg ville helst forhøre meg før jeg kastet meg ut i noe forhastet.

 

Videre lurer jeg jo selvsagt litt på verdien av noe slikt. Ikke fordi jeg tenker å selge, det kommer jeg aldri til å gjøre, men fordi jeg har litt moro av å vite hvor mange kroner som står lagret i våpenskapet. Karabinen er nummerlik, og generelt i relativt bra stand, noen hakk og skrammer er det dog likevel i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Det bør ikke være noe problem å skyte med denne, dersom den ser fin ut, men ta den gjerne til en børsemaker for sjekk. Ellers har jeg både svartkrutt og kule, om det kniper! Er den i 45/70?

 

Verdien vet jeg ikke noe om for en rytterkarabin, men de vanlige selges vel for mellom 5000,- og 10 000,- avhengig av stand etc.?

Link to comment
Share on other sites

Det bør ikke være noe problem å skyte med denne, dersom den ser fin ut, men ta den gjerne til en børsemaker for sjekk. Ellers har jeg både svartkrutt og kule, om det kniper! Er den i 45/70?

 

Verdien vet jeg ikke noe om for en rytterkarabin, men de vanlige selges vel for mellom 5000,- og 10 000,- avhengig av stand etc.?

 

Her er ingen tvil om at den såkalte kammerånden lever i beste velgående! Jeg har krutt og kuletang, men tusen takk for tilbudet! :)

 

Geværet er i 45/70, ja. Jeg vet ikke om disse har blitt produsert i andre kalibre? Jeg får lese meg litt opp i dagene som kommer, jeg har ambisjoner om å sette meg godt inn i historien til disse geværene.

 

Nydelig gevær! Så slike rifler averterte i Drammen for en stund siden for kr.12000. Vet ikke om karabinene er mere verdt. Blir det ikke produsert fabrikkammo beregnet på disse mon tro. Mindre søl enn med svartkrutt. Kos deg med rifla. Skulle gjerne hatt ei sjøl. :D

 

Takk for lykkeønskningene! :)

 

Det var sannelig en pen sum. Nå bærer stokken på min litt preg av alderen, og jeg har hist og her funnet litt rust på utsiden av løpet (innsiden ser fin ut) og "sluttstykket". Ingenting dypt, og heller ikke noe på "farlige" steder, men jeg regner med at det er med på å redusere salgssummen noe. Nåja. Det spiller liten rolle, den kommer ikke til å forlate husstanden i noe tilfelle.

 

Angående fabrikkammo vet jeg ikke, men det burde vel la seg gjøre å koke i hop noen slappe røyksvake ladninger selv. Skikkelig svartkrutt er jo sjarmerende, men i forhold til det å unngå rust er jo røyksvakt krutt en tanke hyggeligere. Er det noen som har erfaring med slike ladninger? Gjerne med krutt fra Vithavouri, da det er det jeg har i hus. N110, 130, 133, 135, 140 og 160 er alternativene så langt jeg husker. Jeg kan eventuelt titte litt i quickload for å skape en idé om realiserbarheten. Kuletanga gir forøvrig kuler på 340 grains.

Link to comment
Share on other sites

Karabinen er nummerlik, og generelt i relativt bra stand, noen hakk og skrammer er det dog likevel i stokken.

 

Gratulerer med flott karabin. Her kan du finne litt om når den er laget ut ifra serienummeret:

http://www.trapdoorcollector.com/production.html

 

Du skriver at den er nummerlik. Springfield trapdoor-geværene har kun serienummer stemplet inn bakerst på låskassen, resten av delene hadde flengtilpassing og var ikke nummerert, så en kan vel egentlig ikke si at en Springfield trapdoor er nummerlik.

 

Anbefaler denne boka:

http://www.amazon.com/45-70-Springfield-Poyer-Craig-Riesch/dp/188239139X/ref=pd_sim_sbs_b_1

Dette er bibelen for de med over gjennomsnittet interesse for disse flotte geværene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk røksvaktlandinger i den. Selv slappe ladninger vil slite mer på våpnet ditt en moderen svartskrutt med rimelig vedlikehold. Røyksvakt og Svartkrutt har veldig forskjellige trykkurver for avfyring, så utgangshastighet sier ingenting om hvorvidt de sliter like mye på våpnet eller ikke.

 

Det finnes mange "fake" slike. Det vil si at det er rifler som har blitt bygget om til kavalrikarabin, og da forsvinner jo all samlverdi. Flesteparten av de jeg har sett i norge har også vært reblånert (Vil tippe din er det) og det ødelegger også samleverdi. (Men øker bruksverdi :mrgreen: ) Jeg mener å huske at du kan skru av kolbbebeslaget. Er det et hull inn i kolben er det en reste etter hulrommet i en riflstokken (For pussesaker og slikt), og ergo en ombygd. Men jeg er ikke sikker.

 

12000 for en 1873 (1880 / 84 etc) trapdoor rifle, syns jeg hørtes litt dyrt ut mjed mindre de var i meget bra original stand.

Men en tilsvarende karabin vil nok kunne dra enda mer.

 

Ellers hyggelig at du har registrert at korrekt karabin ladning er 55gr med krutt og 405 gr kule. Haglund har sistenvnte.

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt OT i tråden din men, 45-70-405, kaliber- kruttvekt-kulevekt. Jeg har trodd lenge nå at det skal 70gr svartkrutt til 405gr kule. Tåler ikke disse våpnene denne ladningen? Eller er det andre grunner til å gå ned til 55gr? Annet svartkrutt nå, enn det de hadde for 150 år siden?

Link to comment
Share on other sites

70gr er ladningen til infateriets rifler

Karabinene er korterre og letter og hadde en egen ladning.

ego

45-70-405 for rifle

45-55-405 for Karabin

 

Kassa tåler nok 70gr (Men moderen svartkrutt er ofte friskere en originalt i gamledager) men det er ikke nødvendigvis noe vits (eller behagelig) å skyte med det.

Link to comment
Share on other sites

Ved serienummer etter ca 75000 (ca 1876/77) fikk karabinene hulrom i kolben, det skal da være en luke i kolbekappen som kan skyves til side.

Inne i hulrommet skal "ramrod" og "headless shell extractor" opbevares.

Av rifler som hadde "luke" i kolbekappen gjelder det bare modell 1888 som ble produsert fra 1890. Så langt det vites har ikke tidligere rifler (Mod 1873) vært approbert med luke i kolbekappen.

Er produksjonsåret 1880 ser også baksiktet ut til å være korrekt (Model 1879), se etter om det er stemplet med en "C" for "carbine."

Har stokken såkalt "cartouhce" ? Dette er et strempel på venstre side av skjeftet like bak "karabinbøylen". Fra fabrikken ble børsene gitt denne "datostemplingen", mangler stempelet betyr det bare at skjeftet ved en anledning er byttet. Børsemakerne ute i felten hadde reserve-stokker som de slengte på når de gamle gikk i stykker, men stemplet ikke årstall på den nye. Av og til stemplet de inn en bokstav (eller to-tre) for å vise at de hadde vært på ferde. Da er stempelet bakenfor underbeslaget, ofte snakk om små bokstaver f.eks "W" eller R.D.R"

- Blir aldri lei "trappdører"!

Mvh

Hand

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ingen å lade trapdoors med røyksvakt: Fra april 1898 ble svartkruttet byttet ut med røykfritt ved Frankford Arsenal, for produksjon av .45-70. Produksjonen foregikk fram til juni samme år. Den ble stanset slik at F.A. kunne bruke sin kapasitet på å prod. .30-40 Govt.

(På grunn av Span-Am. krigen)

Fra da av ble .45-70 skaffet fra "outside contractors", som igjen puttet svartkrutt i hylsene.

 

Mvh

Hand

Link to comment
Share on other sites

Hadde Springfield Trapdoor rifle, på banen i dag.. Ladning: 66 grain 1,5 Swiss - 500 grain orginal kule (Buffalo Arms) støpt i hjulvekter .. veide ca. 497 grain, kalibrert .457 - smurt med SPG...Polywad under kula.. ca. 4 mm komprimering av ladningen.

Frisk rekyl - presisison .. ok..... hylsene reine på utsida.

Skytestilling... sittende, med reim.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange takk for flott informasjon, Hand! :) Min er nummerert 141553, og luken er på plass. Verktøyet som skulle vært på innsiden er dog vekk. Ville det være skjending å komplettere med innkjøpte (originale) deler? Jeg liker tanken på å ha den så komplett som mulig.

 

Baksiktet er stemplet "C", så det skal være korrekt. Stempel på stokken mangler dog. Det eneste jeg har funnet er et stempel med "23" under kolbekappen. Jeg tok den av for å undersøke nøyere, samt legge en tynn oljefilm over for å forhindre rust.

 

Takk for advarsel mot røyksvakt krutt! Jeg vil kun lade med svartkrutt. Når jeg får litt mer tid på hendene (mai er en travel tid på universitetet) skal jeg støpe meg noen kuler og undersøke hva 130-åringen er god for på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen dum tanke å komplettere karabinen med originalt utstyr i kolben!

(Mod 1875 Headless Shell Extractor "Tegethoff" og Mod 1877 Jointed Ramrod)

Ser ut til at 1880 var et godt år for karabinproduksjon, med nesten 15000 produserte eks. Rifler og "Cadet" nådde litt over 10000 til sammen.

Da trengs bare en "Carbine Sling" for å ha hendene fri.....

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...