Jump to content

Lading av 338 Lapua magnum


vinge86

Recommended Posts

Takk for svar.

 

Ble til at jeg prøvde 80 grains nå, en forholdsviss lett lading, men, gikk greit.. samlinger ned mot 25mm på 100 meter i en remmington 700p.. Men, nå skal det sies at skytteren kun har drevet med 22lr skyting i ungdommen før dette, så hadde nok fått enda bedre samlinger med en stødig pilot.. hehe.. gleder meg litt til og trene masse med denne rifla og finne den beste ladningen for mitt våpen for langholdskyting :D har et mål om og treffe en gong på 800 meter i løpet av 2010, og 1200 meter i løpet av 2011.. Fantastisk morsom rifle og skyte med!

 

 

Mvh

Vegard

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er din erfaring med N570 mot N560 Solheim?

Jeg har hørt at N570 griser mer i løpet, legger igjen mer carbon og at det gir mer smell og munningstrykk.

 

Får du mye større fart med N570 kontra N560? Tenker da hovedsaklig på 250grains kuler, Lockbase og Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke merket noe mer griseri i løpet. 85grs N-560 har jeg lagt på ca. 860ms 98,8grs N-570 har jeg vært ca. 925ms (250grs SMK)

Men ja MYE mer smell og blås :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Jeg låner denne tråden litt, da det har noe med 338. LM.

 

Jeg har anskaffet meg rifle i dette kaliber selv, og skal gå til innkjøp av dier. Har tenkt meg Redding S Bushing dier.

 

Men hva slags str. på bushing bruker dere? Har hørt av noen andre at .365 blir litt løst.

 

Ønsker en tilbakemelding hva slags str. dere bruker, hvis dere bruker slike dier. På forhånd takk!

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Skrev det på Pm til deg, men skriver det her også slik at andre får nytte av det.

 

Jeg lader med redding type s match neck die sett og bushing nr .365

Bruker Lapua hylser og 250grs Lapua lockbase kuler.

Da klarer jeg å trykke inn ei kule ved å presse kulespissen mot bordplata og legge vekten min mot patronen.

 

Jeg har derfor bestillt 0,364 og 0,361 for å prøve det. Sinclair har ingen str mellom de to i titanium, så da ble det slik.

Kommer til å bruke magasinet på rifla mye, og er derfor redd for at kulene skal bankes inn i patronen under rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Tika skrev:

Skrev det på Pm til deg, men skriver det her også slik at andre får nytte av det.

 

Takker for denne infoen jeg fikk av deg. Ønsker å høre hva andre bruker også.

 

Ellers, så viser det seg at Redding diesett i kaliberet er umulig å oppdrive i Norge pr. dags dato. :evil:

Sinclair har heller ikke inne på lager diesettet. Har søkt og søkt på internett. Noen tips :?:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Jeg låner denne tråden litt, da det har noe med 338. LM.

 

Jeg har anskaffet meg rifle i dette kaliber selv, og skal gå til innkjøp av dier. Har tenkt meg Redding S Bushing dier.

 

Men hva slags str. på bushing bruker dere? Har hørt av noen andre at .365 blir litt løst.

 

Ønsker en tilbakemelding hva slags str. dere bruker, hvis dere bruker slike dier. På forhånd takk!

 

Mvh

TRG-22

 

 

Ingen problem =) er interisert i tips om alt innen lading til 338lm! =)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

 

Jeg Begynnte på 90grains vn570,250grs scenar, wlmr hetter og jobbet meg oppover med og øke ladningen med 0,5grains for hver 10 ladning (tidkrevende?? JA!!) dette ga meg en gjennomsnitts økning på 58fps pr 0,5 grains. dette med en snitttempratur på 17 grader.

 

Det som er greit med og gjøre det sånn er at du finner ut når rifla har nådd maks fart ( den slutter rett og slett og produsere fart ,, den brenner bare krutt) men da må du stoppe rimelig kjapt. OBS !!! se etter trykktegn underveis.

 

Det du også får ut av dette er at du finner "The sweet spot" altså der pipa di trivs best med vibrasjonene du får og da igjen der den produsere de beste sammliingene. To fluer i en smekk :lol:

 

Jeg har et godt eksempel på hva forskjellen på to forskellige rifler kan gi i fart..

 

Når jeg testet peek`n på fart kom riflene veldig forskjellig ut i fart før de beggynte og slutte og produsere fart og bare brant krutt.

 

Den ene rifla gir meg en gjennomsnittsfart på 2927fps 27 tomms pipe (anntydning til trykkmerker i bunn av hylse, ellers fin på resterende mål av hylsa. altså ingen alvorlige trykktegn)

Og den andre gir meg en fart på 3160fps :shock: 30tomms pipe ( med minnimale trykktegn som den første)

( jeg setter vell og merke kula i bommenen)

 

Så det som kommer nå er og finne ut hvor mye må jeg redusere/øke i mengde krutt med forskjellige tempraturer.

Dette for og holde samme svingningene i pipa til en hver tid.

 

Jeg håper du får noe nytta av dette og at det ikke bare er "wrøvvel"

 

Skyting er en hobby og en jobb NR2!! :lol::lol::lol:

 

MVH

PGM

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har endelig fått min trg-42 i .338lm.

Med fabrikk ladet 250grs lapua scenar, fikk jeg en snitt hastighet på ca 885m/s.

Hvor mye krutt tror dere jeg må ha bak samme kule for og oppnå samme hastighet?

Med n560/n570.

Og hva er fornuftig hastighet på 232grs lapua naturalis til elgjakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har akkurat begynt og bruke vv n-570 krutt bak 250grs scenar. Første lading på 95 grs ga en hastighet på 894,5 m/s. Da ble det noe trykktegn, merke etter utstøter og tennhette bygde seg litt opp rundt tennstiften. Så da gikk jeg ned til 94 grs. Overraskelsen var da att snitt hastigheta økte til 907 m/s. Hvorfor??? Med omentrent samma trykk tegn. Det var heller ikke vesentlig temperatur forskjell. Noen som har en teori hvorfor hastigheta økte så pass mye?

Hvordan necksizer bruker dere til. 338lm? Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...