Jump to content

Kan man shimse mellom klakk og beddeblokk?


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Jeg har en Bell & Carlson-stokk (tactical varmint osv) med beddeblokk til Mausern. Etter montering av tofot fikk jeg forhøyet treffpunkt, og fant ut at stokken berørte løpet når all vekta hvilte på fremre del av stokken. Stokken er slettes ikke fleksibel fra kassa og bakover, men på "forskjeftet" del er det spart vekt og stivhet.

Med vanlige skytestillinger er pipa frittliggende, men bare så vidt. Da jeg første gang tilpasset stokken jobba jeg som en helt for å ta ut noen tidels millimeter av løpskanalen. Vet ikke hilket stoff den er laget av, men det er knallhardt å få jobbe med. Spesielt med amatørhjelpemidler som rør med sandpapir. Tok ut litt i går kveld før jeg gikk tom for sandpapir.

 

Mitt spørsmål er om jeg kan legge en shims på anleggsflata bak rekylklakken?

Tenkte på ølboksshims... :roll: Eller andre DIY-materialer :wink:

156py0j.jpg

Årsaken til ønske om kjappvintløsningen er at det er feltskyting i dag, og det er samtidig langholdmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Har du det travelt er det vel ikke værre enn at du kan prøve? Så får vi andre høre hvordan det gikk...

Men vær forskiktig når du drar til skjefteskruene. Kjennes det "feil" ut, så er det noe som står i spenn som ikke burde gjøre det... Og funker det bør du lage en permanent løsning med epoxy el etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Flata bak rekylklakken har vist ikke hatt anlegg på beddekassa tidligere, for 3 lag ølboks ga ingen endring i løpshøyde eller moment på fremre skrue.

Dette vil vel si at jeg har hatt momenttilpasning og spenn i låskassa til nå. :roll:

Ølboksshimsen funka fint den, men er neppe den mest stabile langtidsfiksen.

Permanent løsning må bli å legge litt beddemasse her og la være å skru helt til under herdingen(?).

 

Dagens feltskyting var annonsert som "god gammeldags feltskyting". Det betydde at avstander ikke var opplyst, lang skytetid og hold mellom 100 og 600m. Men desverre ikke langhold for jeger og AG3, vi hadde bare opp til 300m. Likevel ei arti løype, og et godt arrangement. Drevjamoen nord for Mosjøen er jo et kjempeanlegg. 15-20 baner med ulik militær opprinnelse. Bare synd ikke flere tok turen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...