Jump to content

Våpenregistret


Polar

Recommended Posts

I forbindelse med det tragiske drapet på politimannen i Mo i Rana så kunne Tv2 melde at 3 våpen var registrert på siktete, men disse kunne allerede ha vært inndratt for 15 år siden, men ingen i Politiet kunne si dette med sikkerhet. Dermed så dro aksjonen ut med over 12 timer, og det tok 1 og halv time før de kunne hente ut avdøde. Politiet kunne bekrefte at de hadde funnet drapsvåpenet, en kniv, men ville ikke svare på om de hadde funnet disse våpnene før tidligst i morgen.

 

I mellomtiden kommer Storberget på banen og varsler en ny gjennomgang av Våpenloven, hva med en gjennomgang av registret først?

 

Jeg solgte ei hagle for noen år siden, gikk vel 2-3 år før det våpnet ble slettet fra våpenkortet mitt, og dette er neppe noe nytt for dem som har solgt og kjøpt våpen privat.

 

Nå er kanskje tiden å få fokuset på den slette jobben Politiet gjør med våpenregistret.

 

Edit: fikset noen skrivefeil, blir gjerne noe når man skriver noe i sinne. Har forøvrig sendt denne kommentaren til journalisten i Tv2 som faktisk stiller kritiske spørsmål ang våpenregistret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tragisk sak dette drapet.

 

Men som du sier det er politiet som burde sjekke registrene sine og hente våpen fra slike personer. Nå ble det vell brukt en kniv så det er jo ikke noe sak dette men jeg har selv opplevd å hatt ståendes våpen på meg som hadde vært solgt for lenge siden. Rart det skla være så vansklig å flytte våpen over på rett eier.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo som det alltid har vært. Om Politiet eller de som forvalter våpen hadde gjort jobben sin på dette punktet hadde vi kanskje hatt det enklere for oss lovlydige borgere og ikke fullt så enkelt for de som kommer utenfor. Jeg vet personlig om folk som har fått kjøpt det ene og det andre selv etter en dom for fyllekjøring og salg av et stjålet våpen. Om de som forvalter saker hadde holdt seg til regelverket og brukt det så hadde det vært helt greit. Utfordringen ligger i at de ikke bruker eller har ressurser til å gjøre det de burde gjøre. Det ender med at politikerne som etter min mening er lite opplyste skriker etter strengere lover. Strengere lover går bare utover oss vanlige siden kriminelle nettopp er kriminelle og gir f i hva slags lover som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en klassisk tilnærming fra Storberget & co: Her skal det vises handlekraft. Den beste måten å vise det på er å lage nye regler. At de gamle reglene ikke virket fordi de ikke ble fulgt opp er det visst ingen journalister som har innsikt nok til å stille spørsmål om.

 

I stedet for å stadig forby det forbudte burde fagstatsrådene sørge for at embetsverket gjorde jobben sin. Psykisk ustabile personer skal i følge dagens regelverk ikke ha våpen. Når Storberget nå snakker om innskjerpinger i regelverket for alle oss andre sportsskyttere og jegere er det usaklig og direkte pinlig. Det er ikke vanskelig å se hvor han vil. At han er villig til å bruke denne tragedien i sitt korstog smaker det f..n i meg brunt av

Link to comment
Share on other sites

Storberget understreker sin inkompetanse nok en gang med slike idiotiske uttalelser som på TV2 i kveld.

 

Hvis man sammenlikner våpenloven med ei verktøykasse så er den nå så komplett at det mangler ikke hjemler for inndragning;

 

Politiet kan inndra våpen hvis de finner det for godt, ref; saklig grunn.

Politiet kan inspisere oppbevaring når de vil.

For ervervelse må du fremlegge et behov.

Osv.....

 

Du IKKE må fremlegge er en attest på at du IKKE er gal ved ervervelse av våpen, ved ansettelser i barnehager må du legge frem vandelsattest på at du ikke er pedofil.

 

Det som mangler i dag er en kommunikasjon mellom helsevesenet (psykiatrien) og politiet for evt inndragelse av våpen.

 

Jeg finner det unaturlig at en slik dialog skal hjemles i våpenloven. Jeg finner det mer naturlig at "modus" personer automatisk blir sjekket opp mot strafferegister OG våpenregister ved kontakt med helsepesonell og at dette er et ansvar helsevesenet må ta

 

 

Men, slik er nå disse politikerene; de tar hva som helst, bare de får "handtak til saga si"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...