Jump to content

Tips for jevnere rekylopptak?


Grimm

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som har tips i forhold til hvordan jeg best kan oppnå et rekylopptak som er mest mulig likt hver gang? I mitt tilfelle gjelder det i forhold til både jaktfelt og generell rifleskyting, først og fremst med utstyr tillatt i jegerklasse.

 

Problemstillingen er at jeg i løpet av jaktfeltsesongen har hatt en del tilfeller av "uforklarlige" treffpunktforandringer, både på sittende og liggende. Jeg kaller det uforklarlig fordi jeg selv føler at jeg har gjort alle de vanlige forberedelsene før det smeller. Noe må jeg likevel ha gjort feil når jeg som et eksempel får 5/0 liggende på gaupe på 140 meter, med en meget pen samling 10 cm til høyre for senter. Når jeg skjøt føltes alt riktig, og jeg gikk til skiven med forventning om 5/5.

(Vind/skruing spilte ikke inn i dette tilfellet).

 

Selv har jeg en mistanke om at jeg kanskje har vent meg til en plassering av kolbekappen mot skulderen som gjør meg litt sårbar for forandringer. Jeg pleier å sette toppen av kolbekappen litt under kragebenet. Kan det være en ide å regulere kolbekappen opp på sitt og ligg slik at den stikker over kragebenet? Med skytejakke har man vel en polstring som fordeler trykket mer jevnt utover? Uten slik polstring er det vel større risiko for at en plassering av kolbekappen litt ulikt fra gang til gang vil kunne gi ulikt rekylopptak, alt etter som kolben ligger an mot bein i skulderen?

 

Noen andre som mener at det er lurt av meg å jobbe med plassering mot skulder, eller er det evt. andre punkter som erfaringsmessig er mer tilbøyelig til å gi de treffpunktforandringene jeg opplever?

Link to comment
Share on other sites

Et av punktene jeg sjekker før serien er at jeg har "nullpunkt" midt i skiven. Jeg tror ikke at jeg øver noe sideveis press inn i skiven. For øvrig kan treffpunktforandringene jeg opplever gå i de fleste retninger, ikke bare rett sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...