Jump to content

Trostehagle-registreringspliktig?


Bjørn Dybvik

Recommended Posts

Jeg har en 9mm trostehagle stående i skapet. Nå har jeg lyst til å rydde litt plass på våpenkortet og kom da til å tenke på om det går an å avregistere denne? Siden det ikke er mulig å få tak i patroner med blyerstatning til denne. Jeg vet at det selges rester med blypatroner, men disse er jo i prinsippet ulovlig ammunisjon etter min oppfatning.

 

I våpenloven står det:

Våpen som ikke anses som skytevåpen (ikke-kontrollpliktige våpen)

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrollpliktige våpen etter våpenloven § 1 annet ledd. Det samme gjelder skytevåpen produsert i eller etter 1890 dersom Politidirektoratet har funnet dem egnet til kun å avfyre ammunisjon som enten er utilgjengelig i alminnelig handel eller ikke enkelt kan fremskaffes på andre måter, herunder ved egen tilvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg sjekket var det fremdeles lov å ha uregistrerte hagler, hvis de var anskaffet av dagens eier før 1980. Om det er mulig å avregistrere slike våpen som allerede er registrert hadde jo vært interessant å finne ut av.

 

Eh... du mener vel uti oktober 1991 eller noe sånt...

Link to comment
Share on other sites

Så er spørsmålet hva POD legger i "lett kan fremskaffes". Får vel fortsatt kjøpt ammo i Sverige, selv om denne ikke er lovlig i Norge, er den lett å få tak i. Så kan fort hende de krever plombering for at du skal få den avreigstrert, men å få den omskrevet til noe annet enn jaktvåpen burde la seg gjrøe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...