Jump to content

Wapiti Elk jakt i Canada


Kammerherren

Recommended Posts

Jeg var på Villmarksmessen i helgen og brukte egentlig HELE dagen på å prate jaktreiser med forskjellige leverandører..... :oops:

 

Jeg ble utrolig tent på en tur til Canada etter Wapiti Elk. Er det noen her inne som har jaktet der etter disse dyra?

 

Hvem reisete dere i såfall med? Erfaringer å dele?

 

Andre som kanskje har vært i samme erend på New Zeeland? Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært i Canada etter Elk, men jeg var en tur til Montana sist høst, og om det er det bare en ting å si, fantastisk! Og dette sier jeg selv om jeg reiste hjem tomhendt...

 

Vi jaktet i et område hvor all motorisert ferdsel var forbudt, så hest var tingen. Brukte hestene til å komme ut til områder hvor vi smøg og posterte. Var forferdelig plaget av skaresnø, så det var nok derfor det ikke ble noe. Av 5 jegere var det bare en som felte dyr, men det skal sies at jeg ikke hadde turt vise meg på jaktlaget hjemme hvis ikke hadde greid å utnytte sjansen han ene amerikaneren fikk...

 

Uansett, opplevelsen var knallbra. Naturen var fantastisk, bjørnespray var obligatorisk (hadde Grizzly på ca 400 KG i campen en natt, skremte vettet av en kar som var ute for å slå lens :lol: ) Det var som å leve i en annen verden. Da vi kom ridende ned til sivilisasjoen etter en uke tok jeg megselv i å tenke; Hva er den lyden?? Det var en bil...

 

Et lite tips når det gjelder skyting/utstyr. Du bør ha en flattskytende kaliber med god rekkevidde og en brukbar kikkert. 300m regnes som kort hold der borte...

 

Personlig så har jeg kjøp meg bue og driver å trener til jeg får anlednig til å dra tilbake for å ta hevn :twisted: Med bue kan man nemmelig drive jakt i parringstiden (Lokkjakt) finn et par videoer på nettet så skjønner du hvorfor jeg har kjøpt meg bue...

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært sjelesørger for Kammerherrens jaktlyst noen dager nå, så er det på tide å helle ennå litt mer bensin på bålet:

 

http://www.fishnhunt.co.nz/forum/YaBB.c ... 70429398/0

 

Det lar seg gjøre å jakte Wapiti i NZ dersom man legger inn lodd i trekning, og er en av de heldige vinnerene. Bestanden nede i Fiordland nærmer seg internasjonal standart mtp treofeene, og dette skyldes et fokus på å spare bukker til de blir store nok. Som dere ser i linken er det ikke alle som er like flinke til det ennå..

 

Jeg tror det lar seg også gjøre å delta i "Ballots" på Wapiti i USA og Canada også uten å være "resident".

 

Er det noen som har forsøkt dette som kan fortelle litt rundt erfaringene sine?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...