Jump to content

Hvilket kikkertsikte til rådyr/bukkejakt?


jeger83

Recommended Posts

Skal kjøpe meg et nytt kikkertsikte til den nye rifla og lurer litt på hvilket kikkertsikte jeg skal velge til denne rifla som primært skal brukes til rådyr/bukkejakt, men skal også kunne fungere til elgjakt. Har alltid likt Leupold og ønsker å kjøpe dette igjen. Hvilket kikkertsikte i Leupold serien bør jeg gå for til dette formålet?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg bruker samme kikkerten til alt, det er mye enklere syns jeg. Tar rifla ut av skapet og drar, uansett vilken jakt det dreier seg om. Storvilt altså, bare så det ikke blir noe "missforståelser" her. Til opplysning så bruker jeg en Meopta Artemis i 3-12x56. På elgjakt bruker jeg ofte en lav forstørring. Er forøvrig meget godt fonøyd med Meoptaen, den har vært med ut i det utroligste vær og fungerer like godt. :D

Link to comment
Share on other sites

Rådyr og bukkejakt kan lett bli jakt i skumring og dårlig lys.

Derfor ville jeg heller gå for et sikte med litt bedre linsekvalitet enn Leupold.

Alt etter budsjett, men både Zeiss Conquest og Meopta som graahund nevner er bra optikk for pengene.

 

Leupold har jo et stort modellspekter, fra de billigste til de dyre.

Så her er det mye å velge mellom.

Selv ville jeg valgt et bra sikte i eks. 2,5-10x50 eller 3-9x50 til slik kombijakt som du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...