Jump to content

Parson Russell Terrier eller Tysk Jaktterrier


villmark

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ny hund etter Dachsen fikk ryggprolaps i vinter etter mange fine jakt og familie opplevelser :( Skal i hovedsak bruke den til hjortejakt som løs kortdrivende halsende da den er i kontakt med dyr. Må også være familiehund da jeg har 4 barn i hus + en dachs tispe. Vet ikke hva som er best av Parson Russell Terrier eller Tysk jaktterrier... Noen forslag?

 

Einar

Link to comment
Share on other sites

Prøv heller Foxterrier enn Parson hvis du ønsker jaktlyst. Tyskerene kan bli litt i meste laget, men de er heller ikke garanterte å ha mye jaktlyst. Har sett middelmådig jaktlyst hos tysker med de beste foreldre, men må få sagt at jeg er ingen ekspert på dem.

Tror jeg hadde valgt Borderterrier nest etter Foxterrier. De virker på meg mer stabile enn TJT og PRT. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg totalt uenig med Bevergnag. Å kjøpe seg en Parson eller Foxterrier som drivende hund etter hjortevilt er i BESTE fall lotto , da de aller fleste innen rasen ikke driver med los.

 

Her er det bare et alternativ etter min mening og det er Tysker , som er den eneste som blir avlet i noen stor grad etter de kriterier som etterspørres her.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt tre stykker foxterriere som har lost kjempefint. Terriere er ikke drivende hunder, men støtende. Det er viktig å få med seg.......

 

Jeg foreslo ikke Parson heller, men Foxterrier og Border. Har selv opplevd en foxterrier som ikke hadde los.

Lotto er det uansett alltid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri jaktet med en Foxterrier som driver med los , og jeg har jaktet med en god del faktisk. Om man ser på rasebeskrivelsen til Tysker så ser man at på endel linjer avles det med å få frem kortdrivende hunder som driver med los så det er nok endel bedre odds enn lotto vil jeg si , det kan man ikke akkurat si er så vanlig med de øvrige terrierraser.

 

Jeg er personlig ingen tilhenger av Tysker , men i dette tilfellet er denne rasen min anbefaling til trådstarter. Og det er ikke ofte man hører at noen klager over jaktlysten til Tyskeren :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja tyskeren er nok en sikrere jager men det er "typen" jeg ikke liker. Den forrige og den nåværende foxterrieren har skikkelig god losføring, men det er selvfølgelig litt flaks (eller lotto :wink: )

Har jaga med en del foxer i Sverige og alle hadde skikkelig losføring. Kommer kanskje litt an på linjene.

Link to comment
Share on other sites

Har jaget med både Norske , Svenske , Finske og Russiske Foxer........har aldri drevet med los noen av dem , så da har du vel hatt flaks med de du har / hatt og de du har jaget med. Men nå har jeg holdt meg kun til hilinjer , jeg har for øvrig aldri hørt om drevlinjer hos Foxen , fra gammelt av er det jobb under bakken som var vektlagt.

Link to comment
Share on other sites

Nå spørs det litt hvordan du har tenkt å bruke hunden på hjorte jakt også.

 

Vi har 3 stk parsons hjemme og kjennskap til flere som blir brukt på klovvilt med godt resultat. (Hjort-Rådyr)

 

Dem Parsons jeg har vært med vil halse når dem har synskontakt med dyret, det som er veldig avhening fra hund til hund er hvor lenge dem halser når hunden mister synskontakten og hvor lenge dem vil følge etter dyret.

 

Våres 3 hundere er litt forskjellige her den ene returnerer ganske kjapt la oss si 5-10 min, den andre kanskje 15-25 min og den siste er borte enda lengre, men det finnes jo ingen regel på dette. Kanskje en annen gang vil dem komme kjappere inn eller være borte lengre. Spørs nok litt på hjorten og rådyret også..

 

Jeg bruker GPS på hundene når jeg slipper dem i skogen så om dem loser eller ei gjør meg ingen ting, man lærer veldig fort å se på gps hva hundene holder på med. Betyr losen mye for deg så er nok Tyskeren et sikrere valg.

 

Hvis du vil ha en hund som driver hjorten lenge så ville jeg ikke kjøpt en parson, men hvis du liker korte drev for så å gå videre til neste drev/støkk så kan en parson være en veldig god hund til dette.

 

Håper dette var til hjelp for deg å velge rase.

Link to comment
Share on other sites

Nå spørs det litt hvordan du har tenkt å bruke hunden på hjorte jakt også.

 

Vi har 3 stk parsons hjemme og kjennskap til flere som blir brukt på klovvilt med godt resultat. (Hjort-Rådyr)

 

Dem Parsons jeg har vært med vil halse når dem har synskontakt med dyret, det som er veldig avhening fra hund til hund er hvor lenge dem halser når hunden mister synskontakten og hvor lenge dem vil følge etter dyret.

 

Våres 3 hundere er litt forskjellige her den ene returnerer ganske kjapt la oss si 5-10 min, den andre kanskje 15-25 min og den siste er borte enda lengre, men det finnes jo ingen regel på dette. Kanskje en annen gang vil dem komme kjappere inn eller være borte lengre. Spørs nok litt på hjorten og rådyret også..

 

Jeg bruker GPS på hundene når jeg slipper dem i skogen så om dem loser eller ei gjør meg ingen ting, man lærer veldig fort å se på gps hva hundene holder på med. Betyr losen mye for deg så er nok Tyskeren et sikrere valg.

 

Hvis du vil ha en hund som driver hjorten lenge så ville jeg ikke kjøpt en parson, men hvis du liker korte drev for så å gå videre til neste drev/støkk så kan en parson være en veldig god hund til dette.

 

Håper dette var til hjelp for deg å velge rase.

 

 

Eg skal ha den til korte drev slik at vi kan ta jaktområde i fleire drev, så parson er nok de beste valge her då :) takker for eit glimrende svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har ei parsontispe på 1 år. Hun har loset både på rev og rådyr allerede. Lengste losen er kanskje15-20 min på rådyr. Den andre parsonen vi bruker på jakt loser kun når han har synskontakt med dyrene og blir stille i drevet. Dette tror jeg er fordi han er trenet som kun hihund de første to årene. Tispa mi har blit preget på rådyr og rev fra hun var 3-4 mnd og rådyrinteressen er stor.

 

Men hvis du skal ha deg parson til bruk på jakt må du være nøye med hvor du kjøper hund. Veldig mange oppdrettere i norge skryter av at de har avler jakthunder uten at de egentlig brukerhundene på praktisk jakt. At hundene er testet i kunsthi og at noen få avkom er solgt til jegere betyr ikke at linjene er velprøvde gode jaktlinjer. Sverige har mye mer jaktparson enn vi har i norge da det desverre er mest fokus på utstilling her til lands. Send meg en PM så kan jeg tipse deg om en parring med mye jaktlyst som jeg har tro på.

 

Har inntrykk av at Tyskerne har bedre drevegenskaper, men også her er det store forskjeller. I tilleg har gemyttet til tyskeren vært noe over middels skarpt (har blitt bedre de siste årene).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Villmark,

jeg ser du spør om parson kontra tysker til bruk som kortdrivende hund til hjortejakt.

 

Jeg tror kanskje at jeg er en av de "veldig mange oppdrettere i norge som skryter av at de har avler jakthunder uten at de egentlig bruker hundene på praktisk jakt" som Catlikefox sikter til.

 

Totalt er det ca. 12 parsonoppdrettere i Norge. Av disse er det omtrent 4 kenneler som sørger for hipremiering på sine avlshunder og en av disse kennelene anvender også sine hunder i praktisk jakt. Dermed har nok jeg en av de 3 andre kennelene som skryter, men ikke jakter :?

 

Jeg har tenkt litt på dette; drevegenskaper har så vidt jeg vet absolutt ingen ting med rovviltegenskaper å gjøre. Rovviltskarphet krever noe helt annet av en hund og disse egenskapene er styrt av helt andre gener enn drevegenskapene gjør. Man finner hunder som har begge egenskaper, men å henvise til hiprøver osv. i denne forbindelse er helt feilslått.

 

Som Catlikefox er nøye med å påpeke så ofte han kan; jeg jakter pr. idag ikke selv med de hundene jeg har hjemme, selv om jeg har sørget for hipremieringer på en rekke hunder, i tillegg til noen viltsporchampioner. Alikevel har jeg solgt 5-6 valper til hjortejakt (og rådyrjakt) i tillegg til endel (rundt 10) til hijakt. Jeg har vært NØYE med å påpeke at jeg ikke på noen måte prioriterer drevegenskaper i avlen, men de hundene som foreløpig har blitt brukt på hjortejakt har fungert godt som støtende/kortdrivende hunder og stort sett med los under synskontakt. En valpekjøper som mistet den første hunden fra meg i en påkjørsel prøvde seg på en bayersk viltsporhund, men solgte denne og kom tilbake for en ny parson. Han hadde bedre erfaring med parson i det terrenget de jaktet i med små og kronglete vald og har nå sin 3. parson.

 

Du kan sikkert bruke en rekke terrierraser som kortdrivere og parson er iallefall en av dem :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...